Facebook | Youtube | Webkamera ČHMÚ | Časopis Povětroň | Sluneční hodiny | Fulldome filmy | Experimenty

Novinky

AKTUÁLNÍ INFORMACE
  • Programy pro veřejnost jsou v červenci každé úterý, středu, čtvrtek, pátek a sobotu.
Zveme Vás do digitálního planetária na dětské či podvečerní programy a na výstavu. Více informací naleznete v aktuálním programu. Všechny návštěvníky žádáme, aby naše zařízení nenavštěvovali s příznaky jakéhokoliv infekčního onemocnění či zvýšenou teplotou. Po vstupu do vnitřních prostorů našeho zařízení využijte možnosti dezinfekce rukou. Dodržujte pokyny pracovníků zajišťujících program, ustanovení Návštěvního řádu a aktuálně obecně platná opatření či doporučení. Děkujeme Vám za pochopení, toleranci a vzájemnou ohleduplnost.
  • Červenec – období pozorovatelnosti všech planet

V průběhu července se můžeme postupně podívat na všechny planety. Dva plynní obři, Jupiter a Saturn, jsou pozorovatelní po celou noc a nastává období jejich nejlepší viditelnosti, neboť v průběhu tohoto měsíce jsou v opozici se Sluncem. Jupiter je v opozici se Sluncem 14. července a nejblíže Zemi je následující den 15. července (vzdálenost 619,2 miliónu km), Saturn je v opozici se Sluncem 20. července a o den později 21. července je nejblíže Zemi (vzdálenost 1 345,6 miliónu km). Dvě nejvzdálenější planety Uran a Neptun jsou pozorovatelné dalekohledem, Uran ve druhé polovině noci a Neptun kromě večera po většinu noci. Načervenalý Mars můžeme zahlédnout v průběhu druhé poloviny noci nad východním až jihovýchodním obzorem. Nejjasnější planetou je Venuše, která je pozorovatelná jako jasná Jitřenka ráno nad východním obzorem. Dne 10. července dosáhne maximální jasnosti (-4,5 mag). Poslední pozorovatelnou planetou je Merkur, a to ve druhé polovině měsíce ráno nízko nad severovýchodním obzorem. Dne 22. července je tato planeta v největší západní elongaci (20° od Slunce).
Na animaci vytvořené pomocí programu
Stellarium je zobrazen průběh noci z 22. na 23. července při pohledu z Hradce Králové za ideálních podmínek (bezoblačná obloha a malé světelné znečištění). Zdroj dat: Hvězdářská ročenka 2020

NOČNÍ OBLOHA

Zjednodušené mapy noční oblohy znázorňují souhvězdí, asterismy, Měsíc a planety pozorovatelné 15. července na souřadnicích 50° severní šířky a 15° západní délky za ideálních podmínek (bezoblačná obloha a malé světelné znečištění). První mapa zobrazuje oblohu ve 3 hodiny SELČ, druhá mapa ve 23 hodin SELČ.
Na ranní obloze můžeme nalézt pouhým okem čtyři planety. První v souhvězdí Střelce je Jupiter. Nedaleko od něho se nachází Saturn, který je počátkem července v souhvězdí Kozoroha a poté přechází do souhvězdí Střelce. Další planetou je Mars. Tato planeta se postupně v průběhu měsíce bude pohybovat ze souhvězdí Ryb do souhvězdí Velryby a dál opět do Ryb. Poslední zobrazenou planetou je Venuše jako jasná Jitřenka, která se nachází v souhvězdí Býka. Ve druhé polovině července bude na ranní obloze také pozorovatelný Merkur v souhvězdí Blíženců. Dalekohledem se můžeme podívat v tomto období i na planety Neptun v souhvězdí Vodnáře a Uran v souhvězdí Berana.
Na večerní obloze je možné při pozorování pouhýma očima nalézt Jupiter a Saturn.
Mapy byly vytvořeny pomocí programu
Stellarium.

POZOROVATELNOST PLANET

Merkur - ve druhé polovině měsíce ráno nízko nad severovýchodním obzorem
Venuše - ráno nad východním obzorem
Mars - ve druhé polovině noci na východě a jihovýchodě
Jupiter - po celou noc
Saturn - po celou noc
Uran - ve druhé polovině noci (není pozorovatelný pouhým okem)
Neptun - kromě večera po většinu noci (není pozorovatelný pouhým okem)
Zdroj: Hvězdářská ročenka 2020

KOSMICKÉ UDÁLOSTI

01. 07. 05 h Merkur v dolní konjunkci se Sluncem

02. 07. 18 h Měsíc v konjunkci s α Sco (Antares 5,85° jižně)

04. 07. 14 h Země nejdále od Slunce (152,1 miliónu km)

05. 07. 07 h Měsíc v úplňku (6:44); polostínové zatmění Měsíce, u nás nepozorovatelné

05. 07. 24 h Měsíc v konjunkci s Jupiterem (Jupiter 2,8° severně; Měsíc, Jupiter a Saturn 5. a 6. 7.)

06. 07. 12 h Měsíc v konjunkci se Saturnem (Saturn 2,9° severně)

10. 07. 10 h Venuše dosahuje maximální jasnosti (-4,5 mag)

11. 07. 23 h Měsíc v konjunkci s Marsem (Mars 2,6° severně)

12. 07. 03 h Venuše v konjunkci s α Tau (Venuše 0,96° severně; ráno nízko nad V obzorem)

12. 07. 21 h Měsíc v odzemí (404 160 km)

13. 07. 01 h Měsíc v poslední čtvrti (1:28)

13. 07. 04 h planetka (2) Pallas v opozici se Sluncem (+9,6 mag)

14. 07. 10 h Jupiter v opozici se Sluncem

15. 07. 12 h Jupiter nejblíže Zemi (4,139 au; 619,2 miliónu km)

15. 07. 21 h trpasličí planeta (134 340) Pluto v opozici se Sluncem (+14,2 mag)

17. 07. 03 h Měsíc v konjunkci s α Tau (Aldebaran 2,98° jižně; ráno Měsíc, Venuše a Aldebaran)

17. 07. 08 h Měsíc v konjunkci s Venuší (Venuše 2,5° jižně)

20. 07. 20 h Měsíc v novu (19:32)

20. 07. 24 h Saturn v opozici se Sluncem

21. 07. 05 h Saturn nejblíže Zemi (8,995 au; 1 345,6 miliónu km)

22. 07. 17 h Merkur v největší západní elongaci (20° od Slunce)

25. 07. 07 h Měsíc v přízemí (368 392 km)

26. 07. 15 h Měsíc v konjunkci s α Vir (Spica 6,78° jižně; Měsíc a Spika večer)

27. 07. 15 h Měsíc v první čtvrti (14:32)

30. 07. 02 h Měsíc v konjunkci s α Sco (Antares 5,50° jižně; Měsíc a Antares 29. 7. večer)

Časy jsou uvedeny v SELČ, Zdroj: Hvězdářská ročenka 2020

PŘIPRAVUJEME
  • Rekonstrukce kopule
V době návštěvnického provozu v omezeném režimu probíhají na Hvězdárně a planetáriu v Hradci Králové úpravy interiéru a rekonstrukce. V kopuli s hlavním dalekohledem byla provedena nutná údržba pohyblivých částí – uložení ložisek, výměna řetězů a servis pohonů, které slouží k otáčení kopule i jejímu otevírání. Připravujeme pro Vás nový interiér s moderním osvětlením navrženým pro účely jak pozorování ve dne tak i v noci.

FOTOGALERIE A VIDEA
  • Živé vysílání z Hvězdárny a planetária v Hradci Králové - 27. 5. 2020

• Živé vysílání z Hvězdárny a planetária v Hradci Králové - 22. 5. 2020

• Živé vysílání z Hvězdárny a planetária v Hradci Králové - 20. 5. 2020

• Živé vysílání z Hvězdárny a planetária v Hradci Králové - 15. 5. 2020

• Živé vysílání z Hvězdárny a planetária v Hradci Králové - 13. 5. 2020

• První živé vysílání z Hvězdárny a planetária v Hradci Králové - 6. 5. 2020

• Měsíc - sedm dní měsíčních fází
Nedávno bylo možné na obloze sledovat tzv. "superúplněk". V tomto videu můžete pozorovat nejen jej, ale celkem sedm dní měsíčních fází. Navíc si také můžete všimnout vlastního pohybu Měsíce, který se projevuje vůči jeho mateřskému tělesu, naší Zemi. Více informací na
Youtube kanále Hvězdárny a planetária v Hradci Králové.

• Časosběr meteorického roje Lyrid a družic Starlink
Náš kolega Martin Cholasta nasnímal tento krátký 4K časosběr. Kdo bude pozorně hledat, najde čtyři zachycené meteory z roje Lyrid. Krom části naší galaxie nelze přehlédnout hojný provoz na oběžné dráze. Ten je tvořen především družicemi Starlink. Nezapomeňte si přehrávání přepnout na nejvyšší kvalitu!

O Hvězdárně
Hvězdárna a planetárium se nachází na jižním okraji metropole východních Čech - Hradce Králové. Pro stavbu hvězdárny bylo zvoleno jedno z nejkrásnějších míst - na hřebenu mezi Zámečkem a Novým Hradcem Králové, odkud se otevírá pohled na západ do polabské nížiny a na jižní protáhlé údolí se zrcadly rybníků Datlíka a Roudničky. Poloha hlavní kupole je 15° 50' 21" východní délky, 50° 10' 38" severní šířky, 287 m nad mořem. Výstavba hvězdárny probíhala v letech 1947 až 1961. V objektu sídlí též pobočka Českého hydrometeorologického ústavu - Solární a ozonová observatoř a část Ústavu fyziky atmosféry Akademie věd ČR.

Otevírací dny
Před návštěvou doporučujeme podívat se na aktuální program v daném měsíci.

Chcete-li nám zavolat, kvůli nějakému dotazu či objednávce programu, volejte nejlépe v pracovních dnech v době 9-12 a 13-15 hodin na telefonní čísla: +420 495 264 087, +420 737 456 777. V tuto dobu je také možné si zakoupit astronomické pomůcky a publikace i mimo naše programy pro veřejnost a můžete se přijít podívat na právě probíhající výstavy.

Skupiny se mohou zúčastnit běžného programu pro veřejnost, doporučujeme však koupit si vstupenky předem v předprodeji přes vstupenkový portál města Hradce Králové HKPoint. Pro skupiny minimálně 20 osob dále nabízíme možnost realizace programu v pracovních dnech v době mimo pravidelné programy pro veřejnost. Více informací: +420 495 264 087.

Přístrojové vybavení hvězdárny
Refraktor 200 mm v hlavní kupoli
Dalekohled je umístěn na Zeissově paralaktické montáži. Průměr objektivu je 200 mm, ohnisková vzdálenost je 3500 mm. Umožňuje pozorování při zvětšení 80 až 250 krát.

Reflektor Newton 250 mm, světelnost 1:5, ohnisková vzdálenost 1250 mm
Dalekohled je přidán na montáž k hlavnímu refraktoru. Výrobcem je pan Jiří Drbohlav ze Rtyně v Podkrkonoší.

Reflektor Schmidt-Cassegrain 280 mm s ohniskovou vzdáleností 2800 mm, světelností 1:10
Dalekohled je umístěn na alt-azimutální naváděné montáži. Používá se zejména pro vizuální pozorování ze střechy. Jedná se o typ Celestron CPC 1100 GPS XLT.

Dalekohled Jana Šindela - Newton 400 mm, světelnost 1:5, ohnisková vzdálenost 2000 mm
Velký dalekohled na automatizované montáži umístěný v pozorovacím domečku. Výrobcem je pan Jiří Drbohlav ze Rtyně v Podkrkonoší. Tento přístroj, společný s Astronomickou společností v Hradci Králové, je využíván pro astrometrii komet a fotometrii proměnných hvězd a planetek.

Schmidtova fotografická komora s rozměry 420/600/1000
Přístroj je umístěný v pozorovacím domečku. Používal se pro fotografické určování poloh komet, planetek i umělých družic Země.

Malý refraktor o průměru objektivu 110 mm
Přístroj je umístěný v pozorovacím domečku. V současné době jej používá Astronomická společnost v HK.

Dva dalekohledy typu Cassegrain o průměru zrcadla 150 mm a ohniskové vzdálenosti 2250 mm
Jeden z nich je navíc opatřen meniskem.

Reflektor Newton 250 mm, světelnost 1:5, ohnisková vzdálenost 1250 mm

Malé Zeissovo projekční planetárium
Projekční klenba planetária je o průměru 6,5 m.

Digitální planetárium v nové budově s pěticí speciálních projektorů Velvet od firmy Carl Zeiss Jena
Na kopuli Spitz Nanoseam s průměrem 12 m se promítá přibližně 12 milionů pixelů (tj. rozlišení označované 4K).

Velké a malé binary 25×100, 10×80, 12×60