Webkamera ČHMÚ | Časopis Povětroň | Sluneční hodiny | Fulldome filmy v DP | Experimenty

Novinky
PRÁZDNINOVÉ PROGRAMY PRO VEŘEJNOST
V červenci i v srpnu jsou hvězdárna a planetárium otevřeny pro veřejnost každou středu, čtvrtek, pátek a sobotu a také v pondělí 12. srpna, kdy se uskuteční pozorování meteorického roje Perseid. V digitálním planetáriu jsme pro Vás připravili prázdninové programy, které můžete navštívit a to každou středu s pořadem Kosmické srážky, v pátek s pořadem Zemětřesení a v sobotu s pořadem Sen o létání. Pro mladší jedince jsou připraveny pořady ve čtvrtek s astronomickou pohádkou Polaris a každou sobotu s astronomickou pohádkou Robinsonka. V uvedené dny Vás také zveme na pozorování noční oblohy, které se koná na hvězdárně. Za příznivého počasí budeme dalekohledy pozorovat například Jupiter a Saturn. V sobotu se můžete přijít podívat dalekohledy i na Slunce. Více informací naleznete v aktuálním programu.
MAXIMUM METEORICKÉHO ROJE PERSEID
Zveme Vás na pozorování meteorického roje Perseid, které se uskuteční v pondělí 12. srpna od 21:00. Ačkoli již víme, že Perseidy nejsou žádnými padajícími hvězdami, toto úchvatné nebeské představení, vrcholící na naší obloze každým rokem okolo 12. srpna, jistě stojí za vidění. Ve skutečnosti se jedná o ledoprachové částice o velikosti zrnka písku, které za sebou na své pouti Sluneční soustavou zanechala sublimující kometa 109P Swift-Tuttle. Zánik těchto drobných tělísek v zemské atmosféře pak pozorujeme jako meteorický roj, zdánlivě vylétající ze souhvězdí Persea. Letošnímu pozorování Perseid bohužel příliš nebude přát Měsíc – v té době bude totiž těsně před úplňkem. Po úvodu v digitálním planetáriu bude následovat pozorování na terase hvězdárny. Více informací naleznete v aktuálním programu.
50. VÝROČÍ PŘISTÁNÍ ČLOVĚKA NA MĚSÍCI
Zveme Vás na výstavu 50. výročí přistání člověka na Měsíci. Prohlédnout si můžete dobové materiály této historické události a modely, například raketu Saturn V. Výstava je přístupná v rámci programů probíhajících v prostoru digitálního planetária.

O Hvězdárně
Hvězdárna a planetárium se nachází na jižním okraji metropole východních Čech - Hradce Králové. Pro stavbu hvězdárny bylo zvoleno jedno z nejkrásnějších míst - na hřebenu mezi Zámečkem a Novým Hradcem Králové, odkud se otevírá pohled na západ do polabské nížiny a na jižní protáhlé údolí se zrcadly rybníků Datlíka a Roudničky. Poloha hlavní kupole je 15° 50' 21" východní délky, 50° 10' 38" severní šířky, 287 m nad mořem. Výstavba hvězdárny probíhala v letech 1947 až 1961. V objektu sídlí též pobočka Českého hydrometeorologického ústavu - Solární a ozonová observatoř a část Ústavu fyziky atmosféry Akademie věd ČR.

Otevírací dny
Otevírací dny pro veřejnost jsou středa, pátek a sobota. V období září až březen se ve všední dny od 18:30 koná specializovaný pořad v digitálním planetáriu s filmem. Jeho součástí je též prohlídka interaktivní expozice v budově planetária. Ve 20:30 pak začíná večerní pozorování na hvězdárně. V sobotu je od 14:00 na hvězdárně program zaměřený na pozorování Slunce a od 15:00 program pro děti (vhodný pro děti od 5 let v doprovodu dospělé osoby) s pohádkou v digitálním planetáriu a prohlídkou hvězdárny. Od 18:00 a 19:30 běží pořady v digitálním planetáriu, ve 21:00 pak za příznivého počasí začíná večerní pozorování na hvězdárně, při zatažené obloze se po ukázce dalekohledů koná prohlídka umělé hvězdné oblohy v historickém Zeissově malém planetáriu. Od dubna do srpna (včetně) začínají všechny programy o hodinu později. Otvírací dny a začátky jednotlivých programů v období letních prázdnin naleznete v programu pro veřejnost v době jejich konání. Vstupné 30 až 90 Kč podle druhu programu a věku návštěvníka. Změna programu vyhrazena.

Výukové programy pro školy jsou v pracovních dnech v 8:15, v 10:00, ve 13:00 a ve 14:45. Vstupné 60 Kč za žáka. Pracovníci pedagogického doprovodu v počtu 2 osob na doprovázenou třídu mají vstup zdarma.

Více informací naleznete v aktuálním programu pro veřejnost a v programech pro školy.

Přístrojové vybavení hvězdárny
Refraktor 200 mm v hlavní kupoli
Dalekohled je umístěn na Zeissově paralaktické montáži. Průměr objektivu je 200 mm, ohnisková vzdálenost je 3500 mm. Umožňuje pozorování při zvětšení 80 až 250 krát.

Reflektor Newton 250 mm, světelnost 1:5, ohnisková vzdálenost 1250 mm
Dalekohled je přidán na montáž k hlavnímu refraktoru. Výrobcem je pan Jiří Drbohlav ze Rtyně v Podkrkonoší.

Reflektor Schmidt-Cassegrain 280 mm s ohniskovou vzdáleností 2800 mm, světelností 1:10
Dalekohled je umístěn na alt-azimutální naváděné montáži. Používá se zejména pro vizuální pozorování ze střechy. Jedná se o typ Celestron CPC 1100 GPS XLT.

Dalekohled Jana Šindela - Newton 400 mm, světelnost 1:5, ohnisková vzdálenost 2000 mm
Velký dalekohled na automatizované montáži umístěný v pozorovacím domečku. Výrobcem je pan Jiří Drbohlav ze Rtyně v Podkrkonoší. Tento přístroj, společný s Astronomickou společností v Hradci Králové, je využíván pro astrometrii komet a fotometrii proměnných hvězd a planetek.

Schmidtova fotografická komora s rozměry 420/600/1000
Přístroj je umístěný v pozorovacím domečku. Používal se pro fotografické určování poloh komet, planetek i umělých družic Země.

Malý refraktor o průměru objektivu 110 mm
Přístroj je umístěný v pozorovacím domečku. V současné době jej používá Astronomická společnost v HK.

Dva dalekohledy typu Cassegrain o průměru zrcadla 150 mm a ohniskové vzdálenosti 2250 mm
Jeden z nich je navíc opatřen meniskem.

Reflektor Newton 250 mm, světelnost 1:5, ohnisková vzdálenost 1250 mm

Malé Zeissovo projekční planetárium
Projekční klenba planetária je o průměru 6,5 m.

Digitální planetárium v nové budově s pěticí speciálních projektorů Velvet od firmy Carl Zeiss Jena
Na kopuli Spitz Nanoseam s průměrem 12 m se promítá přibližně 12 milionů pixelů (tj. rozlišení označované 4K).

Velké a malé binary 25×100, 10×80, 12×60