Program na červenec a srpen 2022
Programy pro veřejnost v červenci a v srpnu se konají každou středu, čtvrtek, pátek a sobotu. Všechny návštěvníky žádáme, aby naše zařízení nenavštěvovali s příznaky jakéhokoliv infekčního onemocnění či zvýšenou teplotou. Dodržujte pokyny pracovníků zajišťujících program, ustanovení Návštěvního řádu a aktuálně obecně platná opatření či doporučení. Děkujeme Vám za pochopení, toleranci a vzájemnou ohleduplnost. Změna programu vyhrazena. Z bezpečnostních důvodů není možné vstupovat do sálu digitálního planetária a prostorů hvězdárny po zahájení programu.

STŘEDY

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Kosmické srážky
70 až 90 Kč
vstupenky je možné zakoupit v předprodeji přes vstupenkový portál města Hradce Králové HKPoint (online platba) nebo v Turistickém informačním centru na Eliščině nábřeží
pořad vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
V digitálním planetáriu se nejprve podíváme na aktuální noční oblohu bez světelného znečištění. Následně podnikneme virtuální cestu do vesmíru. V poslední části programu zhlédneme celooblohovou filmovou projekci Kosmické srážky.
Tento dokument nám ukáže, že za svět, jak ho známe, vděčíme masivním a neobvyklým i neustále probíhajícím neviditelným srážkám. Pokud jste si někdy kladli otázku, jak vznikl náš Měsíc, co vyhubilo dinosaury nebo jakým způsobem můžeme zabránit srážce s obřím asteroidem, právě tento film vám na vše odpoví. Při svém putování za srážkami navštívíme mladou, formující se Zemi, žhavé nitro našeho Slunce i dalekou budoucnost, kdy budeme svědky kolize obřích galaxií. Dokument byl vytvořen Americkým přírodovědným muzeem ve spolupráci s NASA.

pozorování oblohy dalekohledy, při nepříznivém počasí hvězdná obloha v historickém Malém Zeissově planetáriu
pořad vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
Pozorování se koná na terase a v kopuli, kde je venkovní teplota. Před návštěvou je vhodné se podívat na předpověď počasí. Pozorování oblohy dalekohledy se koná pouze za jasné oblohy. Upozorňujeme, že po začátku večerního pozorování je vstup do hvězdárny uzavřen a není možné se v pozdější dobu přidat k právě probíhajícímu programu.

ČTVRTKY

pořad vhodný pro děti ve věku od pěti let v doprovodu dospělé osoby
V digitálním planetáriu se nejprve podíváme na hvězdnou oblohu a souhvězdí. Následně se proletíme vesmírem. V poslední části programu se podíváme na astronomickou pohádku Robinsonka.
Píše se rok 2134. I když jste několikrát restartovali počítač a nakonec převzali ruční řízení, tvrdému dopadu přistávacího modulu na měsíční povrch jste nezabránili. Žijete, také skafandr vypadá neporušený, většina zařízení však zkáze neunikla. A tak nezbývá než se pěšky vydat za záchranou. Dokážete to? Prožijte spolu s hlavní hrdinkou Sárou a jejími průvodci jedinečné dobrodružství na staré měsíční základně u Hadleyho brázdy, kde před více než sto roky přistála výprava Apollo 15. Podaří se trosečnici zprovoznit starou základnu? Pomůže jí dobrosrdečný robůtek 54-L 50-G přezdívaný Labi, jinak také vášnivý zahradník? A nezkazí celý plán na záchranu až nepříjemně zvědavý H-Ugo? Film je směřován na děti ve věku 10 až 15 let, ale jistě bude srozumitelný i pro ty menší stejně jako zábavný pro dospělé.
Po programu v digitálním planetáriu je možná návštěva hvězdárny a prohlídka dalekohledů.

PÁTKY

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Voyager
70 až 90 Kč
vstupenky bude možné zakoupit v předprodeji přes vstupenkový portál města Hradce Králové HKPoint (online platba) nebo v Turistickém informačním centru na Eliščině nábřeží
pořad vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
V digitálním planetáriu se nejprve podíváme na aktuální noční oblohu bez světelného znečištění. Následně podnikneme virtuální cestu do vesmíru. V poslední části programu zhlédneme celooblohovou filmovou projekci Voyager.
Film vypráví vzrušující příběh o nejpozoruhodnější vesmírné misi v historii lidstva. V roce 1977 byly vypuštěny dvě kosmické sondy, aby prozkoumaly nejvzdálenější planety Sluneční soustavy: Jupiter, Saturn, Uran a Neptun spolu s jejich měsíci. Obě kosmické lodi velmi obohatily naše znalosti o těchto vzdálených světech. Nyní, po čtyřech desetiletích, prozkoumávají mezihvězdný prostor. Jako dvě láhve vyslané do kosmického oceánu, obě sondy nesou mezihvězdnou zprávu – pozlacenou desku s poselstvím určeným případným mimozemským civilizacím.

SOBOTY

pozorování Slunce pomocí dalekohledů, při nepříznivém počasí ze záznamu
50 minut
pořad vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
Pozorování se koná na terase a v kopuli, kde je venkovní teplota. Před návštěvou je vhodné se podívat na předpověď počasí. Pozorování Slunce pomocí dalekohledů se koná pouze za jasné oblohy.

pořad vhodný pro děti ve věku od pěti let v doprovodu dospělé osoby
V digitálním planetáriu se nejprve podíváme na hvězdnou oblohu a souhvězdí. Následně se proletíme vesmírem. V poslední části programu se podíváme na astronomickou pohádku Polaris.
Pohádka Polaris seznámí děti i dospělé s astronomickými zákonitostmi, jakými jsou důvody střídání ročních období, značné délky polární noci nebo podobnostmi Země a dalších planet. Budeme svědky okouzlujícího příběhu kamarádství dvou nepravděpodobných přátel, tučňáka Jamese a ledního medvěda Vladimíra. Tučňák se s medvědem setká v jeho domovině v Arktidě, oba společně pozorují hvězdy, vyprávějí si vzájemně o svém domovu a snaží se přijít na kloub některým záhadám. Díky jejich velké píli a přičinlivosti pak můžeme sledovat, jak v sérii zábavných situací nakonec postaví observatoř a dokonce i vesmírnou loď, kterou využijí k průletu okolo Marsu a Saturnu. Spolu s nimi tak zažijeme spoustu legrace, ale také se mnoho nového dozvíme.
Po programu v digitálním planetáriu je možná návštěva hvězdárny a v případě příznivého počasí pozorování Slunce.

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Přírodní výběr
pořad vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
V digitálním planetáriu se nejprve podíváme na aktuální noční oblohu bez světelného znečištění. Následně podnikneme virtuální cestu do vesmíru. V poslední části programu zhlédneme celooblohovou filmovou projekci Přírodní výběr.
Tento Film nám zajímavou formou představí nejúžasnější mechanismus živé přírody – dlouhodobý vývoj a přizpůsobování organismů proměnlivým podmínkám prostředí. Zároveň nás seznámí s ikonou dějin vědy, britským badatelem Charlesem Robertem Darwinem, který na fantastickou myšlenku evoluce přišel při své objevné plavbě kolem světa. Dokument nás zavede například na malebné souostroví Galapágy, do hlubin oceánu při východoafrickém pobřeží nebo třeba do viktoriánské domácnosti samotného geniálního přírodovědce Darwina.

PERSEIDY

pozorování maxima meteorického roje Perseid
pořad vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
Pozorování se koná na terase a v kopuli, kde je venkovní teplota. Před návštěvou je vhodné se podívat na předpověď počasí. Pozorování se koná pouze za jasné oblohy. Upozorňujeme, že po začátku večerního pozorování je vstup do hvězdárny uzavřen a není možné se v pozdější dobu přidat k právě probíhajícímu programu.

PROGRAM PRO SKUPINY

Pro skupiny minimálně 20 osob nabízíme možnost realizace programu v pracovních dnech v době mimo pravidelné programy pro veřejnost. Program je určen široké veřejnosti i s velkým věkovým rozpětím. Obsah programu lze upravit podle Vašeho přání. Více informací: 495 264 087.
  • Digitální planetárium
Pořad je živě moderován lektorem, který reaguje na dotazy a přání z publika. Ukážeme si hvězdnou oblohu, pohled na vesmír pomocí dalekohledů anebo přístrojů citlivých na neviditelné druhy záření. Absolvujeme virtuální cestu Sluneční soustavou, na některých tělesech můžeme přistát. Můžeme také odletět do vzdáleného vesmíru mezi galaxie.

Po dohodě s lektorem lze zařadit film z nabídky.

• Hvězdárna
V případě příznivého počasí se dalekohledem podíváme na Slunce. Na terase hvězdárny je možné za vhodného počasí menším dalekohledem pozorovat okolí a oblohu. Cestou k dalekohledu si můžeme demonstrovat otáčení Země pomocí Foucaultova kyvadla. V budově hvězdárny je také plně funkční historické Malé Zeissovo planetárium, jehož prohlídku s ukázkou optomechanické projekce oblohy lze do programu zařadit.
  • Další možnosti
V přízemí budovy digitálního planetária je možné zhlédnout interaktivní expozici Mikrosvět - makrosvět. V patře budovy digitálního planetária je pak edukativní výstava Energie - její formy a přeměny. Ve vstupní hale hvězdárny je k dispozici stálá expozice s obrazovými informacemi z astronomie a kosmonautiky a návštěvníci se tu mohou zvážit na kosmické váze. V astronomické herně si nejmenší návštěvníci mohou z velkých kostek sestavit souhvězdí viditelná v jednotlivých ročních obdobích. Je také možné zhlédnout právě probíhající výstavy na hvězdárně a v planetáriu.

V okolí hvězdárny je k dispozici Planetární stezka - model Sluneční soustavy v měřítku 1:1 miliardě. Je možné si ji projít i samostatně, s menšími dětmi například jen část po planetu Mars (230 m od hvězdárny).

Od hvězdárny směrem na konečnou trolejbusů MHD na Novém Hradci Králové vede Galaktická stezka, která představuje 11 typických objektů naší Galaxie. Vzdálenosti a velikosti objektů na galaktické stezce jsou v měřítku 1:170 biliardám. Model centrální černé díry se nachází na zastávce MHD Nový Hradec Králové 1,5 km od hvězdárny. Stezku si můžete projít i samostatně. Poslední model galaktické stezky se nachází 9,5 km od hvězdárny v obci Bělečko.

VÝSTAVY

papírové modely Petra Baldy a Miloše Drábka
výstava je přístupná v pracovních dnech 9 – 12 a 13 – 15 h a při programech, které se konají v digitálním planetáriu
30 Kč
vstupenky v době mimo programů v digitálním planetáriu lze zakoupit v pokladně v budově hvězdárny

autor: Martin Cholasta a Pavel Kabrhel
výstava je přístupná v pracovních dnech 9 – 12 a 13 – 15 h a při programech, které se konají na hvězdárně

autor: Radka Pavlíková a Pavel Kabrhel

VSTUPNÉ
na programy Hvězdárny a planetária v Hradci Králové za 1 návštěvníka
druh programu základní snížené*
Pozorování (Slunce, večerní obloha) 50 Kč 30 Kč
Program pro děti (jednotné snížené vstupné) 70 Kč 70 Kč
Podvečerní a Večerní program 90 Kč 70 Kč
Přednáška 70 Kč 50 Kč
Výstava 30 Kč 30 Kč
Objednaný program (pro skupiny minimálně 20 osob) 90 Kč 70 Kč
Výukový program pro školy 60 Kč

* Snížené vstupné na programy Hvězdárny a planetária v Hradci Králové je určeno pro osoby do 16 let, studenty do 26 let, držitele průkazek ZTP/P a seniory od 60 let. Členové Astronomické společnosti v Hradci Králové a astronomického kroužku HPHK platí vstupné 15 Kč na všechny programy pořádané Hvězdárnou a planetáriem v Hradci Králové.
Návštěvníci Večerního, nebo Podvečerního programu v digitálním planetáriu mohou ve dni, kdy se jej zúčastnili, využít jednorázové zvýhodněné vstupné na časově navazující Večerní pozorování ve výši 15,- Kč.
Program pro děti je vhodný pro děti ve věku od 5 let v doprovodu dospělé osoby.
Pracovníci pedagogického doprovodu v počtu 2 osob na doprovázenou třídu mají vstup zdarma.
Před návštěvou Hvězdárny a planetária v Hradci Králové se seznamte s návštěvním řádem.

JAK ZAKOUPIT VSTUPENKY

Vstupenky na programy pouze na hvězdárně je možné zakoupit 15 minut před daným programem v pokladně hvězdárny. Tyto vstupenky nelze rezervovat ani zakoupit v předprodeji.

Vstupenky na programy v digitálním planetáriu je možné zakoupit v předprodeji dvěma různými způsoby:

1) v Turistickém informačním centru na Eliščině nábřeží, Eliščino nábřeží 626, 500 03 Hradec Králové (papírová vstupenka, platba na místě v Infocentru)

2) přes vstupenkový portál města Hradce Králové HKPoint (elektronická vstupenka, online platba, při jednom nákupu je možné zakoupit maximálně 6 vstupenek)

Pokladna v digitálním planetáriu je otevřena půl hodiny před daným programem a je možné zakoupit vstupenky na tento program pouze za předpokladu, že již nejsou vyprodány během předprodeje.
Jak zakoupit vstupenku přes HKPoint?
I - Na stránkách HKPoint.cz si vyberte program.

II - U vybraného programu zvolte datum plánované návštěvy.

III - Vyberte si kategorii: Plná cena nebo Snížená (snížené vstupné je pouze u některých programů a je určeno pro osoby do 16 let, studenty do 26 let, držitele průkazek ZTP/P a seniory od 60 let). Následně zvolte počet vstupenek (při jednom nákupu je možné zakoupit maximálně 6 vstupenek).

IV - V košíku si můžete zkontrolovat váš nákup (počet vstupenek, program, datum apod.). Vstupenky Vám přijdou na email, který zadáte, platbu provedete online, vstupenky (v elektronické podobě i následně vytištěné) je nutné uchovávat na bezpečném místě, aby Vám je nikdo nemohl zkopírovat. Na poslední stránce dole si můžete založit účet, nebo využít rychlý nákup, při kterém stačí vyplnit jméno, příjmení, e-mail a telefon. Na e-mail Vám po provedení platby přijdou vstupenky, proto je nutné ho vyplnit velmi pečlivě.

V - Vstupenky si můžete následně vytisknout. Upozorňujeme, že je nutné si vytisknout všechny zakoupené vstupenky (jedna vstupenka se tiskne na papír formátu A4 a je nutné ji vytisknout celou - s datem programu i s QR kódem). Možností je také mít uložené vstupenky například v chytrém telefonu a při vstupu do sálu digitálního planetária je ukázat v elektronické podobě. Je však nutné mít uložené všechny zakoupené vstupenky v kompletním stavu.

STŘEDY

pozorování maxima meteorického roje Perseid

PROGRAM PRO SKUPINY

Pro skupiny minimálně 20 osob
  • Digitální planetárium

Po dohodě s lektorem lze zařadit film z nabídky.

• Hvězdárna

Přednáška 70 Kč 50 Kč
Výstava 30 Kč 30 Kč
Objednaný program (pro skupiny minimálně 20 osob) 90 Kč 70 Kč
Výukový program pro školy 60 Kč

Program pro děti je vhodný pro děti ve věku od 5 let v doprovodu dospělé osoby.

JAK ZAKOUPIT VSTUPENKY

Programy na hvězdárně

Programy v digitálním planetáriu

Jak zakoupit vstupenku přes HKPoint?
I - Na stránkách HKPoint.cz si vyberte program.

II - U vybraného programu zvolte datum plánované návštěvy.