Program na červenec 2020
Programy pro veřejnost jsou v červenci každé úterý, středu, čtvrtek, pátek a sobotu. Všechny návštěvníky žádáme, aby naše zařízení nenavštěvovali s příznaky jakéhokoliv infekčního onemocnění či zvýšenou teplotou. Po vstupu do vnitřních prostorů našeho zařízení využijte možnosti dezinfekce rukou. Dodržujte pokyny pracovníků zajišťujících program, ustanovení Návštěvního řádu a aktuálně obecně platná opatření či doporučení. Děkujeme Vám za pochopení, toleranci a vzájemnou ohleduplnost. Změna programu vyhrazena. Upozorňujeme, že z bezpečnostních důvodů není možné vstupovat do sálu digitálního planetária po začátku programu.

ÚTERKY

70 Kč
vstupenky je možné zakoupit v předprodeji: přes vstupenkový portál města Hradce Králové HKPoint, či v Infocentru Hradce Králové.
Polaris - informace o celooblohové filmové projekci

• 29 min, vhodný od 5 let
• český dabing: Michal Suchánek a Richard Genzer

Pohádka Polaris seznámí děti i dospělé s astronomickými zákonitostmi, jakými jsou důvody střídání ročních období, značné délky polární noci nebo podobnostmi Země a dalších planet. Budeme svědky okouzlujícího příběhu kamarádství dvou nepravděpodobných přátel, tučňáka Jamese a ledního medvěda Vladimíra. Tučňák se s medvědem setká v jeho domovině v Arktidě, oba společně pozorují hvězdy, vyprávějí si vzájemně o svém domovu a snaží se přijít na kloub některým záhadám. Díky jejich velké píli a přičinlivosti pak můžeme sledovat, jak v sérii zábavných situací nakonec postaví observatoř a dokonce i vesmírnou loď, kterou využijí k průletu okolo Marsu a Saturnu. Spolu s nimi tak zažijeme spoustu legrace, ale také se mnoho nového dozvíme.

STŘEDY

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Buňka! Buňka! Buňka!
Buňka! Buňka! Buňka! - informace o celooblohové filmové projekci

• 24 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
• produkce: NSC Creative
• český dabing: Jana Páleníčková, Bohdan Tůma

Naše těla se skládají z téměř 40 bilionů drobných buněk. Jsou všude, v našich očích, v kostech, v mozku, téměř v každé části našeho těla. Pracují. Mluví. Myslí. Díky nim jsme takoví, jací jsme. Podnikneme fantastickou a mírně ztřeštěnou cestu k těmto drobným stavebním dílkům lidského těla. Poznáme, jak důmyslnou skládačku vytvářejí. Budeme sledovat vznik a vývoj nového lidského života od okamžiku stvoření, tedy splynutí prvních dvou buněk, až do doby těsně před jeho narozením. Prozkoumáme buňky zevnitř, odhalíme tajemství dědičnosti a rozpleteme šifru jménem DNA.

ČTVRTKY

90 minut
Robinsonka - velké měsíční dobrodružství pro malé kosmoplavce - informace o celooblohové filmové projekci

• 41 min, vhodný od 5 let
• produkce: Hvězdárna a planetárium Brno, Charta Lintea

Píše se rok 2134. I když jste několikrát restartovali počítač a nakonec převzali ruční řízení, tvrdému dopadu přistávacího modulu na měsíční povrch jste nezabránili. Žijete, také skafandr vypadá neporušený, většina zařízení však zkáze neunikla. A tak nezbývá než se pěšky vydat za záchranou. Dokážete to? Prožijte spolu s hlavní hrdinkou Sárou a jejími průvodci jedinečné dobrodružství na staré měsíční základně u Hadleyho brázdy, kde před více než sto roky přistála výprava Apollo 15. Podaří se trosečnici zprovoznit starou základnu? Pomůže jí dobrosrdečný robůtek 54-L 50-G přezdívaný Labi, jinak také vášnivý zahradník? A nezkazí celý plán na záchranu až nepříjemně zvědavý H-Ugo? Film je směřován na děti ve věku 10 až 15 let, ale jistě bude srozumitelný i pro ty menší stejně jako zábavný pro dospělé.

PÁTKY

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Fantom vesmíru
90 minut
Fantom vesmíru - hon na temnou hmotu - informace o celooblohové filmové projekci

• 27 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
• produkce: Lawrence Berkeley National Laboratory
• český dabing: Simona Postlerová

Jako fantom se označuje neskutečná věc, prchavý přízrak. Co je ale Fantom vesmíru? Dnes už víme, že se jedná o skutečnou, avšak temnou látku, která určuje velkoškálovou strukturu vesmíru i tvar jednotlivých galaxií. Pravděpodobně za ní stojí neznámá elementární částice, kterou se fyzikové celého světa snaží najít pomocí grandiózních přístrojů, jako je Velký hadronový urychlovač (LHC). Nový dechberoucí film z produkce Lawrence Berkeley National Laboratory, se skvělým dabingem Simony Postlerové.

SOBOTY

Lucie a tajemství padajících hvězd - informace o celooblohové filmové projekci

• 31 min, vhodný od 5 let
• český dabing: Michal Suchánek, Richard Genzer, Klára Šumanová

Naši oblíbení animovaní hrdinové, lední medvěd Vladimír a tučňák James, jsou zpět! Pokračování astronomické pohádky Polaris je tentokrát zavede až na Měsíc, dále mezi planetky a komety a v neposlední řadě i k mayským pyramidám! Navíc se k oběma hrdinům přidá i nová kamarádka Lucie.

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Sen o létání
Sen o létání - informace o celooblohové filmové projekci

• 35 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
• produkce: The Heavens of Copernicus
• český dabing: Petra Hobzová

Objevte tajemství letu s Leonardem da Vinci, bratry Montgolfierovými, bratry Wrightovými i dalšími vynálezci ze starých časů. Zažijte dobrodružství a zjistěte, jak se tento úžasný sen, který lidstvo snilo od počátku věků, proměnil ve skutečnost. Sen o létání je poetickým příběhem o dějinách aviatiky. Cílem tohoto filmu je ukázat vývoj letectví v průběhu dějin novým a zajímavým způsobem. Zobrazuje hlavní milníky v naší cestě k dobytí oblohy a dosažení hranice vesmíru – a to jak z hlediska technologických průlomů, tak i samotného vnímání letectví jako takového. Bohatý obraz ve fulldome, nádherná hudba vytvořená přímo pro tento pořad i poetický slovní komentář dává dohromady krásné umělecké dílo.

PROGRAM PRO SKUPINY

Pro skupiny minimálně 20 osob nabízíme možnost realizace programu v pracovních dnech v době mimo pravidelné programy pro veřejnost. Program je určen široké veřejnosti i s velkým věkovým rozpětím. Obsah programu lze upravit podle Vašeho přání. Více informací: 495 264 087.
  • Digitální planetárium
Pořad je živě moderován lektorem, který reaguje na dotazy a přání z publika. Ukážeme si hvězdnou oblohu, pohled na vesmír pomocí dalekohledů anebo přístrojů citlivých na neviditelné druhy záření. Absolvujeme virtuální cestu Sluneční soustavou, na některých tělesech můžeme přistát. Můžeme také odletět do vzdáleného vesmíru mezi galaxie.

Po dohodě s lektorem lze zařadit film z nabídky. V případě, že se programu účastní více skupin, mohou si vyučující či vedoucí skupin dohodnout společný film ve spolupráci s lektory před začátkem programu v digitálním planetáriu.

• Další možnosti
V přízemí budovy digitálního planetária je možné zhlédnout interaktivní expozici Mikrosvět - makrosvět. V patře budovy digitálního planetária je pak edukativní výstava Energie - její formy a přeměny. Je také možné zhlédnout právě probíhající výstavy Pravěk očima Petra Modlitby a Papírové modely kosmické techniky.

V okolí hvězdárny je k dispozici Planetární stezka - model Sluneční soustavy v měřítku 1:1 miliardě. Je možné si ji projít i samostatně, s menšími dětmi například jen část po planetu Mars (230 m od hvězdárny).

Od hvězdárny směrem na konečnou trolejbusů MHD na Novém Hradci Králové vede Galaktická stezka, která představuje 11 typických objektů naší Galaxie. Vzdálenosti a velikosti objektů na galaktické stezce jsou v měřítku 1:170 biliardám. Model centrální černé díry se nachází na zastávce MHD Nový Hradec Králové 1,5 km od hvězdárny. Stezku si můžete projít i samostatně. Poslední model galaktické stezky se nachází 9,5 km od hvězdárny v obci Bělečko.

VÝSTAVY

výstava obrazů českého malíře Petra Modlitby, která Vám představí vývoj života na Zemi
výstava je přístupná v rámci programů probíhajících v prostoru digitálního planetária a v pracovních dnech 9 – 12 a 13 – 15 h
vstupenky v době mimo programů v digitálním planetáriu lze zakoupit v pokladně v budově hvězdárny

papírové modely Petra Baldy a Miloše Drábka

VSTUPNÉ
na programy Hvězdárny a planetária v Hradci Králové za 1 návštěvníka
druh programu základní snížené*
Program pro děti (jednotné snížené vstupné) 70 Kč 70 Kč
Podvečerní program 90 Kč 70 Kč
Výstava 30 Kč 30 Kč
Objednaný program (pro skupiny minimálně 20 osob) 90 Kč 70 Kč

* Snížené vstupné na programy Hvězdárny a planetária v Hradci Králové je určeno pro osoby do 16 let, studenty do 26 let, držitele průkazek ZTP/P a seniory od 60 let. Členové Astronomické společnosti v Hradci Králové a astronomického kroužku HPHK platí vstupné 15 Kč na všechny programy pořádané Hvězdárnou a planetáriem v Hradci Králové.
Program pro děti je vhodný pro děti od 5 let v doprovodu dospělé osoby.
Před návštěvou Hvězdárny a planetária v Hradci Králové se seznamte s
návštěvním řádem.

JAK ZAKOUPIT VSTUPENKY

Vstupenky na programy v digitálním planetáriu je možné zakoupit v předprodeji maximálně 30 dní před daným programem dvěma různými způsoby:

1) v Infocentru Hradce Králové, Eliščino nábřeží 626, 500 03 Hradec Králové (papírová vstupenka, platba na místě v Infocentru)

2) přes vstupenkový portál města Hradce Králové HKPoint (elektronická vstupenka, online platba, při jednom nákupu je možné zakoupit maximálně 6 vstupenek)

Jak zakoupit vstupenku přes HKPoint?

I - Na stránkách HKPoint.cz si vyberte program.

II - U vybraného programu zvolte datum plánované návštěvy.

III - Vyberte si kategorii: Plná cena nebo Snížená (snížené vstupné je pouze u některých programů a je určeno pro osoby do 16 let, studenty do 26 let, držitele průkazek ZTP/P a seniory od 60 let). Následně zvolte počet vstupenek (při jednom nákupu je možné zakoupit maximálně 6 vstupenek).

IV - V košíku si můžete zkontrolovat váš nákup (počet vstupenek, program, datum apod.)

V - Následující stránka je informativní: vstupenky Vám přijdou na email, který zadáte, platbu provedete online, vstupenky (v elektronické podobě i následně vytištěné) je nutné uchovávat na bezpečném místě, aby Vám je nikdo nemohl zkopírovat.

VI - Na poslední stránce si můžete založit účet, nebo využít rychlý nákup, při kterém stačí vyplnit jméno, příjmení, e-mail a telefon. Na e-mail Vám po provedení platby přijdou vstupenky, proto je nutné ho vyplnit velmi pečlivě.

VII - Vstupenky si můžete následně vytisknout. Upozorňujeme, že je nutné si vytisknout všechny zakoupené vstupenky (jedna vstupenka se tiskne na papír formátu A4 a je nutné ji vytisknout celou - s datem programu i s čárovým kódem). Možností je také mít uložené vstupenky například v chytrém telefonu a při vstupu do sálu digitálního planetária je ukázat v elektronické podobě. Je však nutné mít uložené všechny zakoupené vstupenky v kompletním stavu.

ÚTERKY

10:00 | Polaris - pořad vhodný pro diváky od 5 let
Polaris - informace o celooblohové filmové projekci

• 29 min, vhodný od 5 let
• český dabing: Michal Suchánek a Richard Genzer

STŘEDY

19:30 | Podvečerní program s pořadem Buňka! Buňka! Buňka!
Buňka! Buňka! Buňka! - informace o celooblohové filmové projekci

Program pro děti (jednotné snížené vstupné) 70 Kč 70 Kč
Podvečerní program 90 Kč 70 Kč
Výstava 30 Kč 30 Kč
Objednaný program (pro skupiny minimálně 20 osob) 90 Kč 70 Kč

Program pro děti je vhodný pro děti od 5 let v doprovodu dospělé osoby.
Před návštěvou Hvězdárny a planetária v Hradci Králové se seznamte s
návštěvním řádem.

JAK ZAKOUPIT VSTUPENKY

Programy v digitálním planetáriu

Jak zakoupit vstupenku přes HKPoint?

I - Na stránkách HKPoint.cz si vyberte program.

II - U vybraného programu zvolte datum plánované návštěvy.