Program na srpen 2020
Programy pro veřejnost jsou v srpnu každé úterý, středu, čtvrtek, pátek a sobotu. Všechny návštěvníky žádáme, aby naše zařízení nenavštěvovali s příznaky jakéhokoliv infekčního onemocnění či zvýšenou teplotou. Po vstupu do vnitřních prostorů našeho zařízení využijte možnosti dezinfekce rukou. Dodržujte pokyny pracovníků zajišťujících program, ustanovení Návštěvního řádu a aktuálně obecně platná opatření či doporučení. Děkujeme Vám za pochopení, toleranci a vzájemnou ohleduplnost. Změna programu vyhrazena. Upozorňujeme, že z bezpečnostních důvodů není možné vstupovat do sálu digitálního planetária po začátku programu.

ÚTERKY

70 Kč
předprodej: vstupenkový portál města Hradce Králové HKPoint (online platba), nebo v Infocentru Hradce Králové
na místě: vstupenky je možné zakoupit v omezeném množství půl hodiny před daným programem v pokladně digitálního planetária
Se zvířátky o vesmíru - informace o celooblohové filmové projekci

• 25 min, vhodný od 5 let
• produkce: Hvězdárna a planetárium Brno

Unikátní kombinace loutek vedených brněnskými herci a virtuálního světa stvořeného brněnskými grafiky zavede malé i velké diváky do snového světa jedné polozapomenuté raketové základny. Ba co víc, stačí se odrazit a najednou se ocitnete ve vesmíru… Ježek, zajíc, krtek a sova jsou čtyři kamarádi, kteří se sešli na kraji lesa, aby prozkoumali raketovou základnu. Všechno je pro ně nové, nikdy nic podobného neviděli, a když vidí startovat raketu, jsou z toho úplně paf. Nikdo netuší, o co by se mohlo jednat, a tak vymýšlí jeden bláznivý nápad za druhým. A snad by se tam dohadovali dodnes, kdyby nepotkali chytrého myšáka, který jim vše vysvětlil. A protože myšák strávil celý život mezi vědci na základně, ví toho o vesmíru opravdu hodně.

STŘEDY

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Cesta ke hvězdám
Cesta ke hvězdám - informace o celooblohové filmové projekci

• 25 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
• produkce: American Museum of Natural History
• český dabing: Ilona Svobodová

Dokument Cesta ke hvězdám umožní divákovi sledovat zblízka fantastický život i smrt hvězd, známých z nočního nebe. Budeme se pohybovat prostorem a časem, odhalíme kosmická tajemství a zjistíme, co všechno nás úzce spojuje s hvězdami.

pozorování oblohy dalekohledy, při nepříznivém počasí hvězdná obloha v historickém Malém Zeissově planetáriu
60 minut
Pozorování se koná na terase, kde je venkovní teplota. Před návštěvou je vhodné se podívat na předpověď počasí. Pozorování oblohy dalekohledy se koná pouze za jasné oblohy.

ČTVRTKY

Polaris - informace o celooblohové filmové projekci

• 29 min, vhodný od 5 let
• produkce: Planetarium de Saint-Etienne

Pohádka Polaris seznámí děti i dospělé s astronomickými zákonitostmi, jakými jsou důvody střídání ročních období, značné délky polární noci nebo podobnostmi Země a dalších planet. Budeme svědky okouzlujícího příběhu kamarádství dvou nepravděpodobných přátel, tučňáka Jamese a ledního medvěda Vladimíra. Tučňák se s medvědem setká v jeho domovině v Arktidě, oba společně pozorují hvězdy, vyprávějí si vzájemně o svém domovu a snaží se přijít na kloub některým záhadám. Díky jejich velké píli a přičinlivosti pak můžeme sledovat, jak v sérii zábavných situací nakonec postaví observatoř a dokonce i vesmírnou loď, kterou využijí k průletu okolo Marsu a Saturnu. Spolu s nimi tak zažijeme spoustu legrace, ale také se mnoho nového dozvíme.

PÁTKY

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Dynamická Země
Dynamická Země - informace o celooblohové filmové projekci

• 24 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
• produkce: Dynamic Earth Production Group (Spitz Creative Media, NCSA, Denver Museum of Nature and Science a další)
• český dabing: Pavel Soukup

Dokument Dynamická Země zavede diváka do jícnu běsnících sopek, do vod rozbouřených oceánů, přímo do srdce zuřícího hurikánu i do těsné blízkosti žraloků a velryb. Budeme sledovat cestu energie vyzařované Sluncem, ovlivňující dění na naší planetě – pozemskou atmosféru, oceány i samotné živé organismy. Obraz byl vytvořen na základě přesných dat ze satelitního monitorování i modelů vytvořených superpočítači.

SOBOTY

pozorování Slunce pomocí dalekohledů, při nepříznivém počasí ze záznamu
50 minut
Pozorování se koná na terase, kde je venkovní teplota. Před návštěvou je vhodné se podívat na předpověď počasí. Pozorování Slunce pomocí dalekohledů se koná pouze za jasné oblohy.

Lucie a tajemství padajících hvězd - informace o celooblohové filmové projekci

• 31 min, vhodný od 5 let
• český dabing: Michal Suchánek, Richard Genzer, Klára Šumanová

Naši oblíbení animovaní hrdinové, lední medvěd Vladimír a tučňák James, jsou zpět! Pokračování astronomické pohádky Polaris je tentokrát zavede až na Měsíc, dále mezi planetky a komety a v neposlední řadě i k mayským pyramidám! Navíc se k oběma hrdinům přidá i nová kamarádka Lucie.

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Explore
Explore - informace o celooblohové filmové projekci

• 27 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
• produkce: Creative Planet
• český dabing: Pavel Rímský

Explore, nová fulldome show od tvůrců filmu Sen o létání, nám moderním pohledem představí cestu k Marsu. Vysvětlí nám základní vědecká fakta a pomocí jednoduchých a srozumitelných animací nám umožní prozkoumat Keplerovy zákony, které popisují pohyby planet a jsou nezbytné pro lety do vesmíru. Poté podnikneme imaginární cestu s astronauty, kteří opustí planetu Zemi a vydají se k Marsu. Efektní vizuální materiál je doplněn vysoce kvalitním hudebním doprovodem.

MIMOŘÁDNÉ POZOROVÁNÍ

za příznivého počasí proběhne pozorování maxima roje na terase hvězdárny
90 minut
Zveme Vás i na další Večerní pozorování. Perseidy jsou pozorovatelné i mimo období maxima, a to v době od 17. 7. do 24. 8. Pozorování se koná na terase, kde je venkovní teplota. Před návštěvou je vhodné se podívat na předpověď počasí. Pozorování oblohy se koná pouze za jasné oblohy.

PROGRAM PRO SKUPINY

Pro skupiny minimálně 20 osob nabízíme možnost realizace programu v pracovních dnech v době mimo pravidelné programy pro veřejnost. Program je určen široké veřejnosti i s velkým věkovým rozpětím. Obsah programu lze upravit podle Vašeho přání. Více informací: 495 264 087.
  • Digitální planetárium
Pořad je živě moderován lektorem, který reaguje na dotazy a přání z publika. Ukážeme si hvězdnou oblohu, pohled na vesmír pomocí dalekohledů anebo přístrojů citlivých na neviditelné druhy záření. Absolvujeme virtuální cestu Sluneční soustavou, na některých tělesech můžeme přistát. Můžeme také odletět do vzdáleného vesmíru mezi galaxie.

Po dohodě s lektorem lze zařadit film z nabídky. V případě, že se programu účastní více skupin, mohou si vyučující či vedoucí skupin dohodnout společný film ve spolupráci s lektory před začátkem programu v digitálním planetáriu.

• Hvězdárna
V případě příznivého počasí se dalekohledem podíváme na Slunce. Na terase hvězdárny je možné za vhodného počasí menším dalekohledem pozorovat okolí a oblohu. Cestou k dalekohledu si můžeme demonstrovat otáčení Země pomocí Foucaultova kyvadla. V budově hvězdárny je také plně funkční historické Malé Zeissovo planetárium, jehož prohlídku s ukázkou optomechanické projekce oblohy lze do programu zařadit.
  • Další možnosti
V přízemí budovy digitálního planetária je možné zhlédnout interaktivní expozici Mikrosvět - makrosvět. V patře budovy digitálního planetária je pak edukativní výstava Energie - její formy a přeměny. Ve vstupní hale hvězdárny je k dispozici stálá expozice s obrazovými informacemi z astronomie a kosmonautiky a návštěvníci se tu mohou zvážit na kosmické váze. V astronomické herně si nejmenší návštěvníci mohou z velkých kostek sestavit souhvězdí viditelná v jednotlivých ročních obdobích. Je také možné zhlédnout právě probíhající výstavy na hvězdárně a v planetáriu.

V okolí hvězdárny je k dispozici Planetární stezka - model Sluneční soustavy v měřítku 1:1 miliardě. Je možné si ji projít i samostatně, s menšími dětmi například jen část po planetu Mars (230 m od hvězdárny).

Od hvězdárny směrem na konečnou trolejbusů MHD na Novém Hradci Králové vede Galaktická stezka, která představuje 11 typických objektů naší Galaxie. Vzdálenosti a velikosti objektů na galaktické stezce jsou v měřítku 1:170 biliardám. Model centrální černé díry se nachází na zastávce MHD Nový Hradec Králové 1,5 km od hvězdárny. Stezku si můžete projít i samostatně. Poslední model galaktické stezky se nachází 9,5 km od hvězdárny v obci Bělečko.

VÝSTAVY

výstava obrazů českého malíře Petra Modlitby, která Vám představí vývoj života na Zemi
výstava je přístupná v pracovních dnech 9 – 12 a 13 – 15 h a při programech, které se konají v digitálním planetáriu
30 Kč
vstupenky v době mimo programů v digitálním planetáriu lze zakoupit v pokladně v budově hvězdárny

papírové modely Petra Baldy a Miloše Drábka

autor: Martin Cholasta a Pavel Kabrhel
výstava je přístupná v pracovních dnech 9 – 12 a 13 – 15 h a při programech, které se konají na hvězdárně

autor: Radka Pavlíková a Pavel Kabrhel

VSTUPNÉ
na programy Hvězdárny a planetária v Hradci Králové za 1 návštěvníka
druh programu základní snížené*
Pozorování (Slunce, večerní obloha) 50 Kč 30 Kč
Program pro děti (jednotné snížené vstupné) 70 Kč 70 Kč
Podvečerní program 90 Kč 70 Kč
Přednáška 70 Kč 50 Kč
Výstava 30 Kč 30 Kč
Objednaný program (pro skupiny minimálně 20 osob) 90 Kč 70 Kč
Výukový program pro školy 60 Kč

* Snížené vstupné na programy Hvězdárny a planetária v Hradci Králové je určeno pro osoby do 16 let, studenty do 26 let, držitele průkazek ZTP/P a seniory od 60 let. Členové Astronomické společnosti v Hradci Králové a astronomického kroužku HPHK platí vstupné 15 Kč na všechny programy pořádané Hvězdárnou a planetáriem v Hradci Králové. Návštěvníci Podvečerního programu v digitálním planetáriu mohou ve dni, kdy se jej zúčastnili, využít jednorázové zvýhodněné vstupné na časově navazující Večerní pozorování ve výši 15 Kč.
Program pro děti je vhodný pro děti od 5 let v doprovodu dospělé osoby.
Pracovníci pedagogického doprovodu v počtu 2 osob na doprovázenou třídu mají vstup zdarma.
Před návštěvou Hvězdárny a planetária v Hradci Králové se seznamte s
návštěvním řádem.

JAK ZAKOUPIT VSTUPENKY

Vstupenky na programy pouze na hvězdárně je možné zakoupit 15 minut před daným programem v pokladně hvězdárny. Tyto vstupenky nelze rezervovat ani zakoupit v předprodeji.

Vstupenky na programy v digitálním planetáriu je možné zakoupit v předprodeji, nebo půl hodiny před daným programem v pokladně digitálního planetária. Doporučujeme zakoupení vstupenek v předprodeji, zvlášť pokud přijíždíte z daleka. Počet vstupenek na pokladně digitálního planetária je omezen.

Vstupenky v předprodeji lze zakoupit maximálně 30 dní před daným programem dvěma různými způsoby:

1) v Infocentru Hradce Králové, Eliščino nábřeží 626, 500 03 Hradec Králové (papírová vstupenka, platba na místě v Infocentru)

2) přes vstupenkový portál města Hradce Králové HKPoint (elektronická vstupenka, online platba, při jednom nákupu je možné zakoupit maximálně 6 vstupenek)

Jak zakoupit vstupenku přes HKPoint?

I - Na stránkách HKPoint.cz si vyberte program.

II - U vybraného programu zvolte datum plánované návštěvy.

III - Vyberte si kategorii: Plná cena nebo Snížená (snížené vstupné je pouze u některých programů a je určeno pro osoby do 16 let, studenty do 26 let, držitele průkazek ZTP/P a seniory od 60 let). Následně zvolte počet vstupenek (při jednom nákupu je možné zakoupit maximálně 6 vstupenek).

IV - V košíku si můžete zkontrolovat váš nákup (počet vstupenek, program, datum apod.)

V - Následující stránka je informativní: vstupenky Vám přijdou na email, který zadáte, platbu provedete online, vstupenky (v elektronické podobě i následně vytištěné) je nutné uchovávat na bezpečném místě, aby Vám je nikdo nemohl zkopírovat.

VI - Na poslední stránce si můžete založit účet, nebo využít rychlý nákup, při kterém stačí vyplnit jméno, příjmení, e-mail a telefon. Na e-mail Vám po provedení platby přijdou vstupenky, proto je nutné ho vyplnit velmi pečlivě.

VII - Vstupenky si můžete následně vytisknout. Upozorňujeme, že je nutné si vytisknout všechny zakoupené vstupenky (jedna vstupenka se tiskne na papír formátu A4 a je nutné ji vytisknout celou - s datem programu i s čárovým kódem). Možností je také mít uložené vstupenky například v chytrém telefonu a při vstupu do sálu digitálního planetária je ukázat v elektronické podobě. Je však nutné mít uložené všechny zakoupené vstupenky v kompletním stavu.

ÚTERKY

Přednáška 70 Kč 50 Kč
Výstava 30 Kč 30 Kč
Objednaný program (pro skupiny minimálně 20 osob) 90 Kč 70 Kč
Výukový program pro školy 60 Kč

Program pro děti je vhodný pro děti od 5 let v doprovodu dospělé osoby.
Před návštěvou Hvězdárny a planetária v Hradci Králové se seznamte s
návštěvním řádem.

JAK ZAKOUPIT VSTUPENKY

Programy na hvězdárně

Programy v digitálním planetáriu

Vstupenky na programy v digitálním planetáriu je možné zakoupit v předprodeji maximálně 30 dní před daným programem dvěma různými způsoby:

Jak zakoupit vstupenku přes HKPoint?

I - Na stránkách HKPoint.cz si vyberte program.

II - U vybraného programu zvolte datum plánované návštěvy.