Program na srpen 2019 zobrazit PROGRAM NA ZÁŘÍ
V srpnu jsou hvězdárna a planetárium otevřeny pro veřejnost každou středu, čtvrtek, pátek a sobotu. Před návštěvou Hvězdárny a planetária se prosím seznamte s návštěvním řádem. Změna programu vyhrazena. Upozorňujeme, že z bezpečnostních důvodů není možné vstupovat do sálu digitálního planetária po začátku programu.

STŘEDY

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Kosmické srážky
70 až 90 Kč | vstupenky je možné zakoupit v předprodeji, nebo půl hodiny před programem v pokladně digitálního planetária
Kosmické srážky - informace o celooblohové filmové projekci

• 23 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
• produkce: American Museum of Natural History
• český dabing: Pavel Soukup

Dokument Kosmické srážky nám ukáže, že za svět, jak ho známe, vděčíme masivním a neobvyklým i neustále probíhajícím neviditelným srážkám. Pokud jste si někdy kladli otázku, jak vznikl náš Měsíc, co vyhubilo dinosaury nebo jakým způsobem můžeme zabránit srážce s obřím asteroidem, právě tento film vám na vše odpoví. Při svém putování za srážkami navštívíme mladou, formující se Zemi, žhavé nitro našeho Slunce i dalekou budoucnost, kdy budeme svědky kolize obřích galaxií. Dokument byl vytvořen Americkým přírodovědným muzeem ve spolupráci s NASA.

pozorování oblohy dalekohledy, při nepříznivém počasí hvězdná obloha v historickém Malém Zeissově planetáriu
30 až 50 Kč | vstupenky je možné zakoupit 15 minut před programem v pokladně hvězdárny

ČTVRTKY

astronomická pohádka, hvězdná obloha, let vesmírem, ukázka dalekohledů, za příznivého počasí pozorování planet
70 Kč | vstupenky je možné zakoupit v předprodeji, nebo půl hodiny před programem v pokladně digitálního planetária
90 minut | digitální planetárium a hvězdárna
Polaris - vesmírný batyskaf a záhada polární noci - informace o celooblohové filmové projekci

• 29 min, vhodný od 5 let; školní pořady, rodinný film
• produkce: Planétarium de Saint-Étienne
• český dabing: Michal Suchánek a Richard Genzer

Pohádka Polaris seznámí děti i dospělé s astronomickými zákonitostmi, jakými jsou důvody střídání ročních období, značné délky polární noci nebo podobnostmi Země a dalších planet. Budeme svědky okouzlujícího příběhu kamarádství dvou nepravděpodobných přátel, tučňáka Jamese a ledního medvěda Vladimíra. Tučňák se s medvědem setká v jeho domovině v Arktidě, oba společně pozorují hvězdy, vyprávějí si vzájemně o svém domovu a snaží se přijít na kloub některým záhadám. Díky jejich velké píli a přičinlivosti pak můžeme sledovat, jak v sérii zábavných situací nakonec postaví observatoř a dokonce i vesmírnou loď, kterou využijí k průletu okolo Marsu a Saturnu. Spolu s nimi tak zažijeme spoustu legrace, ale také se mnoho nového dozvíme.

PÁTKY

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Zemětřesení
90 minut | digitální planetárium
Zemětřesení - doklad o neklidné planetě - informace o celooblohové filmové projekci

• produkce: California Academy of Sciences
• český dabing: Pavel Soukup

Vydejte se na cestu časem a prostorem v tomto dokumentu, který vám umožní pohlédnout na Zemi zcela novým způsobem. Zemětřesení - doklad o neklidné planetě je úžasným geologickým vyprávěním, které nám osvětlí mocné síly, měnící tvář naší planety. Proletíme se nad zlomem San Andreas, načež se ponoříme do hlubin naší planety. Vrátíme se v čase a navštívíme zemětřesení v San Francisku roku 1906 nebo ještě mnohem starší rozlomení superkontinentu Pangey před 200 miliony let. Podíváme se také na místa nejznámějších historických zemětřesení od Středozemního moře až po Pacifik. Zjistíme, jakým způsobem vědci a inženýři spolupracují, aby pomohli lidstvu lépe se připravit a zajistit bezpečnější prostředí i svoji budoucnost. Obraz vytvořený z přesných dat nám osvětlí příběh Země, odhalí jak pomalé pohyby a zlomy tvarovaly její povrch po celé věky a ukáže, jak geologické děje ovlivnily průběh lidské historie.

SOBOTY

pozorování Slunce pomocí dalekohledů, při nepříznivém počasí ze záznamu
50 minut | hvězdárna

astronomická pohádka, hvězdná obloha, let vesmírem, ukázka dalekohledů, při jasné obloze pozorování Slunce
90 minut | digitální planetárium a hvězdárna
Robinsonka - velké měsíční dobrodružství pro malé kosmoplavce - informace o celooblohové filmové projekci

• 41 min, vhodný od 5 let; školní pořady, rodinný film
• produkce: Hvězdárna a planetárium Brno, Charta Lintea

Píše se rok 2134. I když jste několikrát restartovali počítač a nakonec převzali ruční řízení, tvrdému dopadu přistávacího modulu na měsíční povrch jste nezabránili. Žijete, také skafandr vypadá neporušený, většina zařízení však zkáze neunikla. A tak nezbývá než se pěšky vydat za záchranou. Dokážete to? Prožijte spolu s hlavní hrdinkou Sárou a jejími průvodci jedinečné dobrodružství na staré měsíční základně u Hadleyho brázdy, kde před více než sto roky přistála výprava Apollo 15. Podaří se trosečnici zprovoznit starou základnu? Pomůže jí dobrosrdečný robůtek 54-L 50-G přezdívaný Labi, jinak také vášnivý zahradník? A nezkazí celý plán na záchranu až nepříjemně zvědavý H-Ugo? Film je směřován na děti ve věku 10 až 15 let, ale jistě bude srozumitelný i pro ty menší stejně jako zábavný pro dospělé.

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Sen o létání
Sen o létání - informace o celooblohové filmové projekci

• 35 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
• produkce: Centrum Nauki Kopernik
• český dabing: Petra Hobzová

Objevte tajemství letu s Leonardem da Vinci, bratry Montgolfierovými, bratry Wrightovými i dalšími vynálezci ze starých časů. Zažijte dobrodružství a zjistěte, jak se tento úžasný sen, který lidstvo snilo od počátku věků, proměnil ve skutečnost. Sen o létání je poetickým příběhem o dějinách aviatiky. Cílem tohoto filmu je ukázat vývoj letectví v průběhu dějin novým a zajímavým způsobem. Zobrazuje hlavní milníky v naší cestě k dobytí oblohy a dosažení hranice vesmíru – a to jak z hlediska technologických průlomů, tak i samotného vnímání letectví jako takového. Bohatý obraz ve fulldome, nádherná hudba vytvořená přímo pro tento pořad i poetický slovní komentář dává dohromady krásné umělecké dílo. Poselství pořadu divákům spočívá v tom, být otevřen novým myšlenkám a jít odhodlaně za svými sny.

VÝSTAVY

modely a expozice dobových materiálů této historické události
autoři: Muzeum papírových modelů Police nad Metují a Svaz českých filatelistů
výstava je přístupná v rámci programů probíhajících v prostoru digitálního planetária

papírové modely Petra Baldy a Miloše Drábka

hvězdárna

výstava připravená pracovní skupinou Sluneční hodiny při Astronomické společnosti v HK

PROGRAM PRO SKUPINY

Pro skupiny minimálně 20 osob nabízíme možnost realizace programu v odpoledních a večerních hodinách v pracovních dnech v době mimo pravidelné programy pro veřejnost. Více informací: 495 264 087.

Program je určen široké veřejnosti i s velkým věkovým rozpětím. Obsah programu lze upravit podle Vašeho přání.

Digitální planetárium

Pořad je živě moderován lektorem, který reaguje na dotazy a přání z publika. Ukážeme si hvězdnou oblohu, pohled na vesmír pomocí dalekohledů anebo přístrojů citlivých na neviditelné druhy záření. Absolvujeme virtuální cestu Sluneční soustavou, na některých tělesech můžeme přistát. Můžeme také odletět do vzdáleného vesmíru mezi galaxie.

Po dohodě s lektorem lze zařadit film z nabídky. V případě, že se programu účastní více skupin, mohou si vyučující či vedoucí skupin dohodnout společný film ve spolupráci s lektory před začátkem programu v digitálním planetáriu.

Hvězdárna

V případě příznivého počasí se dalekohledem podíváme na Slunce. Na terase hvězdárny je možné za vhodného počasí menším dalekohledem pozorovat okolí a oblohu. Cestou k dalekohledu si můžeme demonstrovat otáčení Země pomocí Foucaultova kyvadla.

V budově hvězdárny je také plně funkční historické Malé Zeissovo planetárium, jehož prohlídku s ukázkou optomechanické projekce oblohy lze do programu zařadit.

Další možnosti

V přízemí budovy digitálního planetária je možné zhlédnout interaktivní expozici Mikrosvět - makrosvět. V patře budovy digitálního planetária je pak edukativní výstava Energie - její formy a přeměny. Ve vstupní hale hvězdárny je k dispozici stálá expozice s obrazovými informacemi z astronomie a kosmonautiky a návštěvníci se tu mohou zvážit na kosmické váze. V astronomické herně si nejmenší návštěvníci mohou z velkých kostek sestavit souhvězdí viditelná v jednotlivých ročních obdobích. Je také možné zhlédnout právě probíhající výstavy na hvězdárně a v planetáriu.

V okolí hvězdárny je k dispozici Planetární stezka - model sluneční soustavy v měřítku 1:1 miliardě. Je možné si ji projít i samostatně, s menšími dětmi například jen část po planetu Mars (230 m od hvězdárny).

Od hvězdárny směrem na konečnou trolejbusů MHD na Novém Hradci Králové vede Galaktická stezka, která představuje 11 typických objektů naší Galaxie. Vzdálenosti a velikosti objektů na galaktické stezce jsou v měřítku 1:170 biliardám. Model centrální černé díry se nachází na zastávce MHD Nový Hradec Králové 1,5 km od hvězdárny. Stezku si můžete projít i samostatně. Poslední model galaktické stezky se nachází 9,5 km od hvězdárny v obci Bělečko.

VSTUPNÉ
na programy Hvězdárny a planetária v Hradci Králové od 1. 1. 2019 za 1 návštěvníka
druh programu základní snížené*
Pozorování (Slunce, večerní obloha) 50 Kč 30 Kč
Program pro děti (jednotné snížené vstupné) 70 Kč 70 Kč
Podvečerní a Večerní program / Program - pořad (dle názvu projekce) 90 Kč 70 Kč
Přednáška 70 Kč 50 Kč
Výstava 30 Kč 30 Kč
Objednaný program (pro skupiny minimálně 20 osob) 90 Kč 70 Kč
Výukový program pro školy 60 Kč

* Snížené vstupné na programy Hvězdárny a planetária v Hradci Králové je určeno pro osoby do 16 let, studenty do 26 let, držitele průkazek ZTP/P a seniory od 60 let. Členové Astronomické společnosti v Hradci Králové a astronomického kroužku HPHK platí vstupné 15 Kč na všechny programy pořádané Hvězdárnou a planetáriem v Hradci Králové. Návštěvníci Večerního programu v digitálním planetáriu mohou ve dni, kdy se jej zúčastnili, využít jednorázové zvýhodněné vstupné na časově navazující Večerní pozorování ve výši 15 Kč.
Program pro děti je vhodný pro děti od 5 let v doprovodu dospělé osoby.
Pracovníci pedagogického doprovodu v počtu 2 osob na doprovázenou třídu mají vstup zdarma.
Před návštěvou Hvězdárny a planetária v Hradci Králové se seznamte s

Přednáška 70 Kč 50 Kč
Výstava 30 Kč 30 Kč
Objednaný program (pro skupiny minimálně 20 osob) 90 Kč 70 Kč
Výukový program pro školy 60 Kč

Program pro děti je vhodný pro děti od 5 let v doprovodu dospělé osoby.
Před návštěvou Hvězdárny a planetária v Hradci Králové se seznamte s