Program na červen 2019
V červnu jsou Hvězdárna a planetárium otevřeny pro veřejnost každou středu, v pátek a v sobotu. Před návštěvou Hvězdárny a planetária se prosím seznamte s návštěvním řádem. Změna programu vyhrazena. Upozorňujeme, že z bezpečnostních důvodů není možné vstupovat do sálu digitálního planetária po začátku programu.

STŘEDY

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Buňka! Buňka! Buňka!
70 až 90 Kč | vstupenky je možné zakoupit v předprodeji, nebo půl hodiny před programem v pokladně digitálního planetária
Buňka! Buňka! Buňka! - informace o celooblohové filmové projekci

• 24 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
• produkce: NSC Creative
• český dabing: Jana Páleníčková, Bohdan Tůma

Naše těla se skládají z téměř 40 bilionů drobných buněk. Jsou všude, v našich očích, v kostech, v mozku, téměř v každé části našeho těla. Pracují. Mluví. Myslí. Díky nim jsme takoví, jací jsme. Podnikneme fantastickou a mírně ztřeštěnou cestu k těmto drobným stavebním dílkům lidského těla. Poznáme, jak důmyslnou skládačku vytvářejí. Budeme sledovat vznik a vývoj nového lidského života od okamžiku stvoření, tedy splynutí prvních dvou buněk, až do doby těsně před jeho narozením. Prozkoumáme buňky zevnitř, odhalíme tajemství dědičnosti a rozpleteme šifru jménem DNA.

pozorování oblohy dalekohledy, při nepříznivém počasí hvězdná obloha v historickém Malém Zeissově planetáriu
30 až 50 Kč | vstupenky je možné zakoupit 15 minut před programem v pokladně hvězdárny

PÁTKY

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Příběh života
Příběh života - informace o celooblohové filmové projekci

• 26 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
• produkce: California Academy of Sciences
• český dabing: Petra Hobzová

Příběh života začíná v sekvojovém lese, kde sestupujeme od pohledu na obří stromy až k listům jednoho z nich a dále do jeho buněk. Pochopíme jejich stavbu, průběh fotosyntézy a úlohu jaderné kyseliny DNA. Po tomto úvodu se vracíme v čase o miliardy let zpátky a jsme svědky zrození samotných prvků. Zjistíme, jak vznikly první hvězdy a jakým způsobem vytvořily další chemické prvky, nutné předpoklady vzniku života. Dále sledujeme zrod naší hvězdné soustavy, v hlubinách praoceánu sledujeme vznik komplexních organických molekul a na sopečných ostrovech jsme svědky formování DNA. Dále pozorujeme, jak život zapustil kořeny a začal měnit samotnou Zemi. Po dalším skoku v čase pozorujeme pohyb kontinentů a proměny ekosystémů, dokud se nedostaneme k současné Zemi. Divák odchází s pocitem úžasu z rozmanitosti a nádhery života a jeho vývoje.

SOBOTY

pozorování Slunce pomocí dalekohledů, při nepříznivém počasí ze záznamu
50 minut | hvězdárna

astronomická pohádka Ptačí ostrov, hvězdná obloha, let vesmírem, ukázka dalekohledů, při jasné obloze pozorování Slunce
70 Kč | vstupenky je možné zakoupit v předprodeji, nebo půl hodiny před programem v pokladně digitálního planetária
90 minut | digitální planetárium a hvězdárna
Ptačí ostrov - informace o celooblohové filmové projekci

• 30 min, vhodný od 5 let; školní pořady, rodinný film
• produkce: Hvězdárna a planetárium Brno, Charta Lintea

Čím drží svět pohromadě? Kde najdeme Ptačí ostrov? Má Měsíc skutečně tisíc tváří? Kam ukazuje Severní hvězda? Podaří se Tomášovi s Katkou napravit celou neplechu a zachránit kouzelnou říši za knihovnou? Na tyto ale i další otázky odpoví nejmenším divákům dobrodružný příběh Ptačí ostrov. V něm se vydáme do světa fantazie, kde potkáme syna Severní hvězdy Aruna, prostořekého piráta s partou dobromyslných námořníků, mudrce Al Hasena s mohutným plnovousem, stejně jako hodnou tetu a přísného strejdu. To vše v kulisách, které si vzaly za vzor Lednicko-Valtický areál. Budeme svědky pátrání po kouzelném klíči od tajemného globusu, na cestu nám posvítí čarovná světluška, poplaveme s lodí plnou bukanýrů, vzneseme se s neuvěřitelným létajícím strojem a staneme se svědky objevu neobvykle krásného drahokamu, průzračného jako měsíční svit. A hlavně zažijeme velkou zábavu!

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Dynamická Země
Dynamická Země - informace o celooblohové filmové projekci

• produkce: SPITZ Creative Media, NCSA, NASA, Thomas Lucas Productions, inc.
• český dabing: Pavel Soukup

Dokument Dynamická Země zavede diváka do jícnu běsnících sopek, do vod rozbouřených oceánů, přímo do srdce zuřícího hurikánu i do těsné blízkosti žraloků a velryb. Budeme sledovat cestu energie vyzařované Sluncem, ovlivňující dění na naší planetě – pozemskou atmosféru, oceány i samotné živé organismy. Obraz byl vytvořen na základě přesných dat ze satelitního monitorování i modelů vytvořených superpočítači.

hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Příběh vody
Příběh vody - informace o celooblohové filmové projekci

• 25 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
• produkce: APLF, The Master Film Society, ESO
• český dabing: Petra Hobzová, Jana Páleníčková

V dokumentární show Příběh vody nám astronomka Eva Luna vypráví o svém hledání vody ve vesmíru a voda sama nám prostřednictvím svého příběhu objasní, jak se vyvíjel vesmír od svého počátku, jak vznikly hvězdy a chemické prvky, z nichž je složena nejen ona sama, ale také planety a možná i život, který ve vesmíru jednou Eva Luna objeví.

VÝSTAVY

papírové modely Petra Baldy a Miloše Drábka
výstava je přístupná v rámci programů probíhajících v prostoru digitálního planetária
digitální planetárium

výstava připravená pracovní skupinou Sluneční hodiny při Astronomické společnosti v HK

PROGRAM PRO SKUPINY

Pro skupiny minimálně 20 osob nabízíme možnost realizace programu v odpoledních a večerních hodinách v pracovních dnech v době mimo pravidelné programy pro veřejnost. Více informací: 495 264 087.

Program je určen široké veřejnosti i s velkým věkovým rozpětím. Obsah programu lze upravit podle Vašeho přání.

Digitální planetárium

Pořad je živě moderován lektorem, který reaguje na dotazy a přání z publika. Ukážeme si hvězdnou oblohu, pohled na vesmír pomocí dalekohledů anebo přístrojů citlivých na neviditelné druhy záření. Absolvujeme virtuální cestu Sluneční soustavou, na některých tělesech můžeme přistát. Můžeme také odletět do vzdáleného vesmíru mezi galaxie.

Po dohodě s lektorem lze zařadit film z nabídky. V případě, že se programu účastní více skupin, mohou si vyučující či vedoucí skupin dohodnout společný film ve spolupráci s lektory před začátkem programu v digitálním planetáriu.

Hvězdárna

V případě příznivého počasí se dalekohledem podíváme na Slunce. Na terase hvězdárny je možné za vhodného počasí menším dalekohledem pozorovat okolí a oblohu. Cestou k dalekohledu si můžeme demonstrovat otáčení Země pomocí Foucaultova kyvadla.

V budově hvězdárny je také plně funkční historické Malé Zeissovo planetárium, jehož prohlídku s ukázkou optomechanické projekce oblohy lze do programu zařadit.

Další možnosti

V přízemí budovy digitálního planetária je možné zhlédnout interaktivní expozici Mikrosvět - makrosvět. V patře budovy digitálního planetária je pak edukativní výstava Energie - její formy a přeměny. Ve vstupní hale hvězdárny je k dispozici stálá expozice s obrazovými informacemi z astronomie a kosmonautiky a návštěvníci se tu mohou zvážit na kosmické váze. V astronomické herně si nejmenší návštěvníci mohou z velkých kostek sestavit souhvězdí viditelná v jednotlivých ročních obdobích. Je také možné zhlédnout právě probíhající výstavy na hvězdárně a v planetáriu.

V okolí hvězdárny je k dispozici Planetární stezka - model sluneční soustavy v měřítku 1:1 miliardě. Je možné si ji projít i samostatně, s menšími dětmi například jen část po planetu Mars (230 m od hvězdárny).

Od hvězdárny směrem na konečnou trolejbusů MHD na Novém Hradci Králové vede Galaktická stezka, která představuje 11 typických objektů naší Galaxie. Vzdálenosti a velikosti objektů na galaktické stezce jsou v měřítku 1:170 biliardám. Model centrální černé díry se nachází na zastávce MHD Nový Hradec Králové 1,5 km od hvězdárny. Stezku si můžete projít i samostatně. Poslední model galaktické stezky se nachází 9,5 km od hvězdárny v obci Bělečko.

VSTUPNÉ
na programy Hvězdárny a planetária v Hradci Králové od 1. 1. 2018 za 1 návštěvníka
druh programu základní snížené*
Pozorování (Slunce, večerní obloha) 50 Kč 30 Kč
Program pro děti (jednotné snížené vstupné) 70 Kč 70 Kč
Podvečerní a Večerní program / Program - pořad (dle názvu projekce) 90 Kč 70 Kč
Přednáška 70 Kč 50 Kč
Výstava 30 Kč 30 Kč
Objednaný program (pro skupiny minimálně 20 osob) 90 Kč 70 Kč
Výukový program pro školy 60 Kč

* Snížené vstupné na programy Hvězdárny a planetária v Hradci Králové je určeno pro osoby do 16 let, studenty do 26 let, držitele průkazek ZTP/P a seniory od 60 let. Členové Astronomické společnosti v Hradci Králové a astronomického kroužku HPHK platí vstupné 15 Kč na všechny programy pořádané Hvězdárnou a planetáriem v Hradci Králové. Návštěvníci Večerního programu v digitálním planetáriu mohou ve dni, kdy se jej zúčastnili, využít jednorázové zvýhodněné vstupné na časově navazující Večerní pozorování ve výši 15 Kč.
Program pro děti je vhodný pro děti od 5 let v doprovodu dospělé osoby.
Pracovníci pedagogického doprovodu v počtu 2 osob na doprovázenou třídu mají vstup zdarma.
Před návštěvou Hvězdárny a planetária v Hradci Králové se seznamte s návštěvním řádem.

STŘEDY

19:30 | Podvečerní program s pořadem Buňka! Buňka! Buňka!
Buňka! Buňka! Buňka! - informace o celooblohové filmové projekci

• produkce: Hvězdárna a planetárium Brno, Charta Lintea

19:00 | Podvečerní program s pořadem Dynamická Země
hvězdná obloha, virtuální vesmír a celooblohová filmová projekce Dynamická Země
Dynamická Země - informace o celooblohové filmové projekci

• produkce: SPITZ Creative Media, NCSA, NASA, Thomas Lucas Productions, inc.
• český dabing: Pavel Soukup

Přednáška 70 Kč 50 Kč
Výstava 30 Kč 30 Kč
Objednaný program (pro skupiny minimálně 20 osob) 90 Kč 70 Kč
Výukový program pro školy 60 Kč

Program pro děti je vhodný pro děti od 5 let v doprovodu dospělé osoby.