Facebook | Youtube | Instagram | Webkamera ČHMÚ | Časopis Povětroň | Sluneční hodiny | Full-dome filmy | Experimenty | Aktuální noční obloha | Pracovní příležitost

Novinky a otevírací doba

Vážení návštěvníci, programy pro veřejnost v listopadu a v prosinci se konají ve středy, pátky a v soboty (kromě 24. a 31. 12.). Více informací naleznete v aktuálním programu na listopad a v aktuálním programu na prosinec.
Vstupenky na programy v digitálním planetáriu je možné zakoupit v předprodeji přes vstupenkový portál města Hradce Králové HKPoint (online platba) nebo v Turistickém informačním centru na Eliščině nábřeží. Pokladna v digitálním planetáriu je otevřena půl hodiny před zahájením daného programu a vstupenky na tento program je možné zakoupit pouze za předpokladu, že již nejsou vyprodány v průběhu předprodeje.
Vstupenky na programy pouze na hvězdárně je možné zakoupit 15 minut před zahájením daného programu, a to v pokladně hvězdárny. Tyto vstupenky nelze rezervovat ani zakoupit v předprodeji.
Chcete-li nám zavolat, kvůli nějakému dotazu či objednávce programu pro školy nebo skupiny, volejte nejlépe v pracovních dnech v době 9–12 a 13–15 hodin na telefonní čísla: +420 737 456 777, +420 495 264 087. Při běžném provozu je v tuto dobu také možné si zakoupit astronomické pomůcky a publikace i mimo naše programy pro veřejnost.

Dárková vstupenka
V prodeji jsou již dárkové vstupenky. Je možné je zakoupit v pracovních dnech v době 9–12 a 13–15 na hvězdárně, popřípadě při programech pro veřejnost. Více informací: +420 737 456 777, +420 495 264 087.

Vážení návštěvníci, po dobu Vaší návštěvy hvězdárny a planetária:
  • máte u hlavních vchodů do obou budov k dispozici bezkontaktní stojan a v prostorech toalet dávkovače s prostředkem na dezinfekci rukou,
  • respektujte pokyny a doporučení pracovníků zajišťujících program a dodržujte aktuálně platná mimořádná opatření.
Všechny návštěvníky žádáme, aby naše zařízení nenavštěvovali s příznaky jakéhokoliv infekčního onemocnění či zvýšenou teplotou.
Děkujeme Vám za pochopení, toleranci a vzájemnou ohleduplnost.

O Hvězdárně
Hvězdárna a planetárium se nachází na jižním okraji metropole východních Čech - Hradce Králové. Pro stavbu hvězdárny bylo zvoleno jedno z nejkrásnějších míst - na hřebenu mezi Zámečkem a Novým Hradcem Králové, odkud se otevírá pohled na západ do polabské nížiny a na jižní protáhlé údolí se zrcadly rybníků Datlíka a Roudničky. Poloha hlavní kupole je 15° 50' 21" východní délky, 50° 10' 38" severní šířky, 287 m nad mořem. Výstavba hvězdárny probíhala v letech 1947 až 1961. V objektu sídlí též pobočka Českého hydrometeorologického ústavu - Solární a ozonová observatoř a část Ústavu fyziky atmosféry Akademie věd ČR.

Přístrojové vybavení hvězdárny
Refraktor 200 mm v hlavní kupoli
Dalekohled je umístěn na Zeissově paralaktické montáži. Průměr objektivu je 200 mm, ohnisková vzdálenost je 3500 mm. Umožňuje pozorování při zvětšení 80 až 250 krát.

Reflektor Newton 250 mm, světelnost 1:5, ohnisková vzdálenost 1250 mm
Dalekohled je přidán na montáž k hlavnímu refraktoru. Výrobcem je pan Jiří Drbohlav ze Rtyně v Podkrkonoší.

Reflektor Schmidt-Cassegrain 280 mm s ohniskovou vzdáleností 2800 mm, světelností 1:10
Dalekohled je umístěn na alt-azimutální naváděné montáži. Používá se zejména pro vizuální pozorování ze střechy. Jedná se o typ Celestron CPC 1100 GPS XLT.

Dalekohled Jana Šindela - Newton 400 mm, světelnost 1:5, ohnisková vzdálenost 2000 mm
Velký dalekohled na automatizované montáži umístěný v pozorovacím domečku. Výrobcem je pan Jiří Drbohlav ze Rtyně v Podkrkonoší. Tento přístroj, společný s Astronomickou společností v Hradci Králové, je využíván pro astrometrii komet a fotometrii proměnných hvězd a planetek.

Schmidtova fotografická komora s rozměry 420/600/1000
Přístroj je umístěný v pozorovacím domečku. Používal se pro fotografické určování poloh komet, planetek i umělých družic Země.

Malý refraktor o průměru objektivu 110 mm
Přístroj je umístěný v pozorovacím domečku. V současné době jej používá Astronomická společnost v HK.

Dva dalekohledy typu Cassegrain o průměru zrcadla 150 mm a ohniskové vzdálenosti 2250 mm
Jeden z nich je navíc opatřen meniskem.

Reflektor Newton 250 mm, světelnost 1:5, ohnisková vzdálenost 1250 mm

Malé Zeissovo projekční planetárium
Projekční klenba planetária je o průměru 6,5 m.

Digitální planetárium v nové budově s pěticí speciálních projektorů Velvet od firmy Carl Zeiss Jena
Na kopuli Spitz Nanoseam s průměrem 12 m se promítá přibližně 12 milionů pixelů (tj. rozlišení označované 4K).

Velké a malé binary 25×100, 10×80, 12×60