Filmy v digitálním planetáriu

Dokumentární filmy a pohádky pro planetárium jsou v tzv. full-dome formátu, kdy jsou diváci zcela obklopeni a pohlceni obrazem, který se promítá na polokouli nad jejich hlavy. Vzniká přirozený 3-D efekt. Také zvuk je v tomto prostředí přirozeně prostorový.

Filmy pro děti:

Polaris - vesmírný batyskaf

Pohádka Polaris seznámí děti i dospělé s astronomickými zákonitostmi, jakými jsou důvody střídání ročních období, značné délky polární noci nebo podobnostmi Země a dalších planet. Budeme svědky okouzlujícího příběhu kamarádství dvou nepravděpodobných přátel, tučňáka Jamese a ledního medvěda Vladimíra. Tučňák se s medvědem setká v jeho domovině v Arktidě, oba společně pozorují hvězdy, vyprávějí si vzájemně o svém domovu a snaží se přijít na kloub některým záhadám. Díky jejich velké píli a přičinlivosti pak můžeme sledovat, jak v sérii zábavných situací nakonec postaví observatoř a dokonce i vesmírnou loď, kterou využijí k průletu okolo Marsu a Saturnu. Spolu s nimi tak zažijeme spoustu legrace, ale také se mnoho nového dozvíme.

Astronomické filmy:

Cesta za miliardou sluncí

Celooblohová show Cesta za miliardou sluncí představuje zajímavé vyprávění o jednom z největších astronomických dobrodružství, do kterého se lidstvo kdy pustilo. Pojednává o historii poznávání podoby vesmíru a též o jednom z klíčových projektů Evropské kosmické agentury, na kterém se podílejí také čeští vědci. Cílem projektu GAIA je vytvořit dosud největší astronomické dílo – revoluční 3D mapu naší Galaxie.

Cestovní pas do vesmíru

Digitální planetárium nám umožní vydat se na největší cestu, jakou můžeme podstoupit. Od naší rodné planety přes Galaxii Mléčnou dráhu až po nejvzdálenější kouty známého vesmíru, v průběhu filmu urazíme nepředstavitelné vzdálenosti nepředstavitelnou rychlostí. Dokument Cestovní pas do vesmíru nám ukáže vnitřní stavbu Saturnových prstenců, seznámí nás s úžasnou líhní hvězd v podobě mlhoviny v Orionu a nakonec nás vezme až na samotný okraj pozorovatelného vesmíru. Dokument byl vytvořen Americkým přírodovědným muzeem (AMNH) ve spolupráci s NASA.

Fantom vesmíru

Jako "fantom" se označuje neskutečná věc, prchavý přízrak. Co je ale "Fantom vesmíru"? Dnes už víme, že se jedná o skutečnou, avšak temnou látku, která určuje velkoškálovou strukturu vesmíru, i tvar jednotlivých galaxií. Pravděpodobně za ní stojí neznámá elementární částice, kterou se fyzikové celého světa snaží najít pomocí grandiózních přístrojů, jako je Velký hadronový urychlovač (LHC). Nový dechberoucí film z produkce Lawrence Berkeley National Laboratory, se skvělým dabingem Simony Postlerové.

Kosmické srážky

Dokument Kosmické srážky nám ukáže, že za svět, jak ho známe, vděčíme masivním a neobvyklým i neustále probíhajícím neviditelným srážkám. Pokud jste si někdy kladli otázku, jak vznikl náš Měsíc, co vyhubilo dinosaury nebo jakým způsobem můžeme zabránit srážce s obřím asteroidem, právě tento film vám na vše odpoví. Při svém putování za srážkami navštívíme mladou, formující se Zemi, žhavé nitro našeho Slunce i dalekou budoucnost, kdy budeme svědky kolize obřích galaxií. Dokument byl vytvořen Americkým přírodovědným muzeem (AMNH) ve spolupráci s NASA.

Musica

Zvuky lesa, květina, západ slunce, všechny krásné objekty pohybující se rozsáhlou paletou hvězd a galaxií, které se tyčí nad nimi… proč je to tolik inspirující? Tato jednoduchá otázka nabízí provokativní a vjemově bohatou výpravu za poznáním kosmu v podobě starověkého pojmu Musica – principu jednoty vesmíru, vědy a umění. A také představy hudby sfér, poprvé vyslovené filozofem Pythagorem. Myšlenky a vědomosti tohoto učence stály na pozadí mnoha pilířů moderní vědy. Film MUSICA – Proč je vesmír nádherný? přináší myšlenku, že umění, hudba, fyzika i matematika jsou navzájem propojeny jako součást velkolepé krásy vesmíru.

Příběh vody

V dokumentární show Příběh vody nám astronomka Eva Luna vypráví o svém hledání vody ve vesmíru a voda sama nám prostřednictvím svého příběhu objasní, jak se vyvíjel vesmír od svého počátku, jak vznikly hvězdy a chemické prvky, z nichž je složena nejen ona sama, ale také planety a možná i život, který ve vesmíru jednou Eva Luna objeví.

[ zpět na seznam školních pořadů ]

Filmy o planetě Zemi a životě ve vesmíru:

Dynamická Země Dokument Dynamická Země zavede diváka do jícnu běsnících sopek, do vod rozbouřených oceánů, přímo do srdce zuřícího hurikánu i do těsné blízkosti žraloků a velryb. Budeme sledovat cestu energie vyzařované Sluncem, ovlivňující dění na naší planetě – pozemskou atmosféru, oceány i samotné živé organismy. Obraz byl vytvořen na základě přesných dat ze satelitního monitorování i modelů vytvořených superpočítači.

[ zpět na seznam školních pořadů ]

Hledání života Dokumentární show Hledání života nás ze dna oceánu zavede až k planetám a měsícům Sluneční soustavy a nakonec i ke vzdáleným exoplanetám.

[ zpět na seznam školních pořadů ]

Křehká planeta Křehká planeta poskytuje divákům pohled astronauta, který shlíží z výšky na Zemi a její unikátní oblasti. Další cesta směřuje k Měsíci, Marsu a až za hranice Mléčné dráhy v pátrání po prostředích, které by snad mohly hostit mimozemský život. Hlavní téma programu – že Země je jediným známým domovem života a proto je důležitá její ochrana – rezonuje s tematikou biodiverzity a udržitelnosti rozvoje. Obrazový základ programu spočívá ve vědecké vizualizaci. V pořadu jsou využity satelitní snímky Země s vysokým rozlišením, je zde zakomponován trojrozměrný obraz riftového údolí Valles Marineris, zobrazeny polohy galaxií vzdálených přes 50 milionů světelných let a vše je pečlivě setříděno a uspořádáno podle nejnovějších astronomických dat.

Příběh života

Příběh života začíná v sekvojovém lese, kde sestupujeme od pohledu na obří stromy až k listům jednoho z nich a dále do jeho buněk. Pochopíme jejich stavbu, průběh fotosyntézy a úlohu jaderné kyseliny DNA. Po tomto úvodu se vracíme v čase o miliardy let zpátky a jsme svědky zrození samotných prvků. Zjistíme, jak vznikly první hvězdy a jakým způsobem vytvořily další chemické prvky, nutné předpoklady vzniku života. Dále sledujeme zrod naší hvězdné soustavy, v hlubinách praoceánu sledujeme vznik komplexních organických molekul a na sopečných ostrovech jsme svědky formování jaderné kyseliny. Dále pozorujeme, jak život zapustil kořeny a začal měnit samotnou Zemi. Po dalším skoku v čase pozorujeme pohyb kontinentů a proměny ekosystémů, dokud se nedostaneme k současné Zemi. Divák odchází s pocitem úžasu z rozmanitosti a nádhery života a jeho vývoje.

[ zpět na seznam školních pořadů ]

Zemětřesení - doklad o neklidné planetě

Vydejte se na cestu časem a prostorem v tomto dokumentu, který vám umožní pohlédnout na Zemi zcela novým způsobem. Zemětřesení - doklad o neklidné planetě je úžasným geologickým vyprávěním, které nám osvětlí mocné síly, měnící tvář naší planety. Proletíme se nad zlomem San Andreas, načež se ponoříme do hlubin naší planety. Vrátíme se v čase a navštívíme zemětřesení v San Francisku roku 1906 nebo ještě mnohem starší rozlomení superkontinentu Pangey před 200 miliony let. Podíváme se také na místa nejznámějších historických zemětřesení od Středozemního moře až po Pacifik. Zjistíme, jakým způsobem vědci a inženýři spolupracují, aby pomohli lidstvu lépe se připravit a zajistit bezpečnější prostředí i svoji budoucnost. Obraz vytvořený z přesných dat nám osvětlí příběh Země, odhalí jak pomalé pohyby a zlomy tvarovaly její povrch po celé věky a ukáže, jak geologické děje ovlivnily průběh lidské historie.

[ zpět na seznam školních pořadů ]

Filmy s příbuznými přírodovědnými tématy
(biologie, letectví a kosmonautika, hitorie vědy):

Buňka! Buňka! Buňka!

Naše těla se skládají z téměř 40 bilionů drobných buněk. Jsou všude, v našich očích, v kostech, v mozku, téměř v každé části našeho těla. Pracují. Mluví. Myslí. Díky nim jsme takoví, jací jsme. Podnikneme fantastickou a mírně ztřeštěnou cestu k těmto drobným stavebním dílkům lidského těla. Poznáme, jak důmyslnou skládačku vytvářejí. Budeme sledovat vznik a vývoj nového lidského života od okamžiku stvoření, tedy splynutí prvních dvou buněk, až do doby těsně před jeho narozením. Prozkoumáme buňky zevnitř, odhalíme tajemství dědičnosti a rozpleteme šifru jménem DNA.

Přírodní výběr

Film Přírodní výběr nám zajímavou formou představí nejúžasnější mechanismus živé přírody – dlouhodobý vývoj a přizpůsobování organismů proměnlivým podmínkám prostředí. Zároveň nás seznámí s ikonou dějin vědy, britského badatele Charlese Roberta Darwina, který na fantastickou myšlenku evoluce přišel při své objevné plavbě kolem světa. Dokument nás zavede například na malebné souostroví Galapágy, do hlubin oceánu při východoafrickém pobřeží nebo třeba do viktoriánské domácnosti samotného geniálního přírodovědce Darwina.

Sen o létání

Objevte tajemství letu s Leonardem da Vinci, bratry Montgolfierovými, bratry Wrightovými i dalšími vynálezci ze starých časů. Zažijte dobrodružství a zjistěte, jak se tento úžasný sen, který lidstvo snilo od počátku věků, proměnil ve skutečnost. Sen o létání je poetickým příběhem o dějinách aviatiky. Cílem tohoto filmu je ukázat vývoj letectví v průběhu dějin novým a zajímavým způsobem. Zobrazuje hlavní milníky v naší cestě k dobytí oblohy a dosažení hranice vesmíru – a to jak z hlediska technologických průlomů, tak i samotného vnímání letectví jako takového. Bohatý obraz ve fulldome, nádherná hudba vytvořená přímo pro tento pořad i poetický slovní komentář dává dohromady krásné umělecké dílo. Poselství pořadu divákům spočívá v tom, být otevřen novým myšlenkám a jít odhodlaně za svými sny.

Zpátky na Měsíc

Dokumentární show Zpátky na Měsíc představuje výzvu k obnovení letů na přirozenou družici Země a týmy, které se zapojily do soutěže Google Lunar XPrize o 30 milionů dolarů. Poslední astronauti opustili povrch Měsíce před více než čtyřiceti lety – přišel čas pro novou generaci výzkumníků.

Jan Veselý