Filmy v digitálním planetáriu

Dokumentární filmy a pohádky pro planetárium jsou v tzv. fulldome formátu, kdy jsou diváci zcela obklopeni a pohlceni obrazem, který se promítá na polokouli nad jejich hlavy. Vzniká přirozený 3D efekt. Také zvuk je v tomto prostředí přirozeně prostorový.

FILMY PRO DĚTI ASTRONOMICKÉ FILMY O ZEMI A ŽIVOTĚ VE VESMÍRU PŘÍBUZNÁ PŘÍRODOVĚDNÁ TÉMATA

Polaris

Zpátky na Měsíc

Musica

Příběh vody

Filmy pro děti

Polaris - vesmírný batyskaf a záhada polární noci
  • 29 min, vhodný od 5 let; školní pořady, rodinný film
  • produkce: Planétarium de Saint-Étienne
  • český dabing: Michal Suchánek a Richard Genzer
  • další možnosti dabingu: angličtina
Pohádka Polaris seznámí děti i dospělé s astronomickými zákonitostmi, jakými jsou důvody střídání ročních období, značné délky polární noci nebo podobnostmi Země a dalších planet. Budeme svědky okouzlujícího příběhu kamarádství dvou nepravděpodobných přátel, tučňáka Jamese a ledního medvěda Vladimíra. Tučňák se s medvědem setká v jeho domovině v Arktidě, oba společně pozorují hvězdy, vyprávějí si vzájemně o svém domovu a snaží se přijít na kloub některým záhadám. Díky jejich velké píli a přičinlivosti pak můžeme sledovat, jak v sérii zábavných situací nakonec postaví observatoř a dokonce i vesmírnou loď, kterou využijí k průletu okolo Marsu a Saturnu. Spolu s nimi tak zažijeme spoustu legrace, ale také se mnoho nového dozvíme.
Ptačí ostrov
Čím drží svět pohromadě? Kde najdeme Ptačí ostrov? Má Měsíc skutečně tisíc tváří? Kam ukazuje Severní hvězda? Podaří se Tomášovi s Katkou napravit celou neplechu a zachránit kouzelnou říši za knihovnou? Na tyto ale i další otázky odpoví nejmenším divákům dobrodružný příběh Ptačí ostrov. V něm se vydáme do světa fantazie, kde potkáme syna Severní hvězdy Aruna, prostořekého piráta s partou dobromyslných námořníků, mudrce Al Hasena s mohutným plnovousem, stejně jako hodnou tetu a přísného strejdu. To vše v kulisách, které si vzaly za vzor Lednicko-Valtický areál. Budeme svědky pátrání po kouzelném klíči od tajemného globusu, na cestu nám posvítí čarovná světluška, poplaveme s lodí plnou bukanýrů, vzneseme se s neuvěřitelným létajícím strojem a staneme se svědky objevu neobvykle krásného drahokamu, průzračného jako měsíční svit. A hlavně zažijeme velkou zábavu!
Robinsonka - velké měsíční dobrodružství pro malé kosmoplavce
Píše se rok 2134. I když jste několikrát restartovali počítač a nakonec převzali ruční řízení, tvrdému dopadu přistávacího modulu na měsíční povrch jste nezabránili. Žijete, také skafandr vypadá neporušený, většina zařízení však zkáze neunikla. A tak nezbývá než se pěšky vydat za záchranou. Dokážete to? Prožijte spolu s hlavní hrdinkou Sárou a jejími průvodci jedinečné dobrodružství na staré měsíční základně u Hadleyho brázdy, kde před více než sto roky přistála výprava Apollo 15. Podaří se trosečnici zprovoznit starou základnu? Pomůže jí dobrosrdečný robůtek 54-L 50-G přezdívaný Labi, jinak také vášnivý zahradník? A nezkazí celý plán na záchranu až nepříjemně zvědavý H-Ugo?
Film je směřován na děti ve věku 10 až 15 let, ale jistě bude srozumitelný i pro ty menší stejně jako zábavný pro dospělé.
Se zvířátky o vesmíru
Unikátní kombinace loutek vedených brněnskými herci a virtuálního světa stvořeného brněnskými grafiky zavede malé i velké diváky do snového světa jedné polozapomenuté raketové základny. Ba co víc, stačí se odrazit a najednou se ocitnete ve vesmíru…
Ježek, zajíc, krtek a sova jsou čtyři kamarádi, kteří se sešli na kraji lesa, aby prozkoumali raketovou základnu. Všechno je pro ně nové, nikdy nic podobného neviděli, a když vidí startovat raketu, jsou z toho úplně paf. Nikdo netuší, o co by se mohlo jednat, a tak vymýšlí jeden bláznivý nápad za druhým. A snad by se tam dohadovali dodnes, kdyby nepotkali chytrého myšáka, který jim vše vysvětlil. A protože myšák strávil celý život mezi vědci na základně, ví toho o vesmíru opravdu hodně.

Astronomické filmy

Cesta do středu Mléčné dráhy
Co leží v srdci naší Galaxie? Dvanáct let pozoroval dalekohled Evropské jižní observatoře VLT (Very Large Telescope) a Keckovy dalekohledy střed naší Galaxie, sledovaly pohyb více než stovky hvězd a určovaly polohu neviditelného objektu - supermasivní černé díry.
Vydejte se na cestu do středu Mléčné dráhy a během sedmi minut cestujte rychleji než světlo, z nejsuššího místa na Zemi, pouště Atacama v Chile, přímo do středu naší vlastní Galaxie, kde černá díra pohltí vše, co jí přijde do cesty. Před vašima očima se objeví 84 milionů hvězd, z nichž každá skrývá záhady čekající na vyřešení. Jsou kolem nich planety s měsíci? Je na planetách voda? Mohl by tam být život?
Cesta za miliardou sluncí
  • 31 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
  • produkce: Stargarten, ESA
  • český dabing: Libor Terš, Bohdan Tůma
  • další možnosti dabingu: angličtina
Celooblohová show Cesta za miliardou sluncí představuje zajímavé vyprávění o jednom z největších astronomických dobrodružství, do kterého se lidstvo kdy pustilo. Pojednává o historii poznávání podoby vesmíru a též o jednom z klíčových projektů Evropské kosmické agentury, na kterém se podílejí také čeští vědci. Cílem projektu GAIA je vytvořit dosud největší astronomické dílo – revoluční 3D mapu naší Galaxie.
Cestovní pas do vesmíru
  • 20 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
  • další možnosti dabingu: angličtina
Digitální planetárium nám umožní vydat se na největší cestu, jakou můžeme podstoupit. Od naší rodné planety přes Galaxii Mléčnou dráhu až po nejvzdálenější kouty známého vesmíru, v průběhu filmu urazíme nepředstavitelné vzdálenosti nepředstavitelnou rychlostí. Dokument Cestovní pas do vesmíru nám ukáže vnitřní stavbu Saturnových prstenců, seznámí nás s úžasnou líhní hvězd v podobě mlhoviny v Orionu a nakonec nás vezme až na samotný okraj pozorovatelného vesmíru. Dokument byl vytvořen Americkým přírodovědným muzeem ve spolupráci s NASA.
Fantom vesmíru - hon na temnou hmotu
  • 27 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
  • produkce: Lawrence Berkeley National Laboratory
  • český dabing: Simona Postlerová
  • další možnosti dabingu: angličtina
Jako fantom se označuje neskutečná věc, prchavý přízrak. Co je ale Fantom vesmíru? Dnes už víme, že se jedná o skutečnou, avšak temnou látku, která určuje velkoškálovou strukturu vesmíru i tvar jednotlivých galaxií. Pravděpodobně za ní stojí neznámá elementární částice, kterou se fyzikové celého světa snaží najít pomocí grandiózních přístrojů, jako je Velký hadronový urychlovač (LHC). Nový dechberoucí film z produkce Lawrence Berkeley National Laboratory, se skvělým dabingem Simony Postlerové.
Kosmické srážky
  • 23 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
  • další možnosti dabingu: angličtina
Dokument Kosmické srážky nám ukáže, že za svět, jak ho známe, vděčíme masivním a neobvyklým i neustále probíhajícím neviditelným srážkám. Pokud jste si někdy kladli otázku, jak vznikl náš Měsíc, co vyhubilo dinosaury nebo jakým způsobem můžeme zabránit srážce s obřím asteroidem, právě tento film vám na vše odpoví. Při svém putování za srážkami navštívíme mladou, formující se Zemi, žhavé nitro našeho Slunce i dalekou budoucnost, kdy budeme svědky kolize obřích galaxií. Dokument byl vytvořen Americkým přírodovědným muzeem ve spolupráci s NASA.
Musica: Proč je vesmír nádherný?
  • 26 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
  • produkce: Yamanashi Prefectural Science Center, Live Company Ltd.
  • český dabing: Jana Páleníčková, Bohdan Tůma
  • další možnosti dabingu: angličtina
Zvuky lesa, květina, západ slunce, všechny krásné objekty pohybující se rozsáhlou paletou hvězd a galaxií, které se tyčí nad nimi… proč je to tolik inspirující? Tato jednoduchá otázka nabízí provokativní a vjemově bohatou výpravu za poznáním kosmu v podobě starověkého pojmu Musica – principu jednoty vesmíru, vědy a umění. A také představy hudby sfér, poprvé vyslovené filozofem Pythagorem. Myšlenky a vědomosti tohoto učence stály na pozadí mnoha pilířů moderní vědy. Film Musica: Proč je vesmír nádherný? přináší myšlenku, že umění, hudba, fyzika i matematika jsou navzájem propojeny jako součást velkolepé krásy vesmíru.
Příběh vody
  • 25 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
  • produkce: APLF, The Master Film Society, ESO
  • český dabing: Petra Hobzová, Jana Páleníčková
  • další možnosti dabingu: angličtina
V dokumentární show Příběh vody nám astronomka Eva Luna vypráví o svém hledání vody ve vesmíru a voda sama nám prostřednictvím svého příběhu objasní, jak se vyvíjel vesmír od svého počátku, jak vznikly hvězdy a chemické prvky, z nichž je složena nejen ona sama, ale také planety a možná i život, který ve vesmíru jednou Eva Luna objeví.

Filmy o planetě Zemi a životě ve vesmíru

Dynamická Země
Dokument Dynamická Země zavede diváka do jícnu běsnících sopek, do vod rozbouřených oceánů, přímo do srdce zuřícího hurikánu i do těsné blízkosti žraloků a velryb. Budeme sledovat cestu energie vyzařované Sluncem, ovlivňující dění na naší planetě – pozemskou atmosféru, oceány i samotné živé organismy. Obraz byl vytvořen na základě přesných dat ze satelitního monitorování i modelů vytvořených superpočítači.
Hledání života
  • další možnosti dabingu: angličtina
Dokumentární show Hledání života nás ze dna oceánu zavede až k planetám a měsícům Sluneční soustavy a nakonec i ke vzdáleným exoplanetám.
Křehká planeta
  • 26 min, vhodný pro dospělé a mládež školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
  • další možnosti dabingu: angličtina
Křehká planeta poskytuje divákům pohled astronauta, který shlíží z výšky na Zemi a její unikátní oblasti. Další cesta směřuje k Měsíci, Marsu a až za hranice Mléčné dráhy v pátrání po prostředích, které by snad mohly hostit mimozemský život. Hlavní téma programu – že Země je jediným známým domovem života a proto je důležitá její ochrana – rezonuje s tematikou biodiverzity a udržitelnosti rozvoje. Obrazový základ programu spočívá ve vědecké vizualizaci. V pořadu jsou využity satelitní snímky Země s vysokým rozlišením, je zde zakomponován trojrozměrný obraz riftového údolí Valles Marineris, zobrazeny polohy galaxií vzdálených přes 50 milionů světelných let a vše je pečlivě setříděno a uspořádáno podle nejnovějších astronomických dat.
Příběh života
  • další možnosti dabingu: angličtina
Příběh života začíná v sekvojovém lese, kde sestupujeme od pohledu na obří stromy až k listům jednoho z nich a dále do jeho buněk. Pochopíme jejich stavbu, průběh fotosyntézy a úlohu jaderné kyseliny DNA. Po tomto úvodu se vracíme v čase o miliardy let zpátky a jsme svědky zrození samotných prvků. Zjistíme, jak vznikly první hvězdy a jakým způsobem vytvořily další chemické prvky, nutné předpoklady vzniku života. Dále sledujeme zrod naší hvězdné soustavy, v hlubinách praoceánu sledujeme vznik komplexních organických molekul a na sopečných ostrovech jsme svědky formování jaderné kyseliny. Dále pozorujeme, jak život zapustil kořeny a začal měnit samotnou Zemi. Po dalším skoku v čase pozorujeme pohyb kontinentů a proměny ekosystémů, dokud se nedostaneme k současné Zemi. Divák odchází s pocitem úžasu z rozmanitosti a nádhery života a jeho vývoje.
Zemětřesení - doklad o neklidné planetě
  • další možnosti dabingu: angličtina
Vydejte se na cestu časem a prostorem v tomto dokumentu, který vám umožní pohlédnout na Zemi zcela novým způsobem. Zemětřesení - doklad o neklidné planetě je úžasným geologickým vyprávěním, které nám osvětlí mocné síly, měnící tvář naší planety. Proletíme se nad zlomem San Andreas, načež se ponoříme do hlubin naší planety. Vrátíme se v čase a navštívíme zemětřesení v San Francisku roku 1906 nebo ještě mnohem starší rozlomení superkontinentu Pangey před 200 miliony let. Podíváme se také na místa nejznámějších historických zemětřesení od Středozemního moře až po Pacifik. Zjistíme, jakým způsobem vědci a inženýři spolupracují, aby pomohli lidstvu lépe se připravit a zajistit bezpečnější prostředí i svoji budoucnost. Obraz vytvořený z přesných dat nám osvětlí příběh Země, odhalí jak pomalé pohyby a zlomy tvarovaly její povrch po celé věky a ukáže, jak geologické děje ovlivnily průběh lidské historie.

Filmy s příbuznými přírodovědnými tématy

Buňka! Buňka! Buňka!
  • 24 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
  • produkce: NSC Creative
  • český dabing: Jana Páleníčková, Bohdan Tůma
  • další možnosti dabingu: angličtina
Naše těla se skládají z téměř 40 bilionů drobných buněk. Jsou všude, v našich očích, v kostech, v mozku, téměř v každé části našeho těla. Pracují. Mluví. Myslí. Díky nim jsme takoví, jací jsme. Podnikneme fantastickou a mírně ztřeštěnou cestu k těmto drobným stavebním dílkům lidského těla. Poznáme, jak důmyslnou skládačku vytvářejí. Budeme sledovat vznik a vývoj nového lidského života od okamžiku stvoření, tedy splynutí prvních dvou buněk, až do doby těsně před jeho narozením. Prozkoumáme buňky zevnitř, odhalíme tajemství dědičnosti a rozpleteme šifru jménem DNA.
Neurodome
  • 10 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
  • produkce: Neurodome ve spolupráci s SCISS
  • další možnosti dabingu: angličtina
Po 6 letech vývoje dosáhli neurologové Jonathan Fisher a jeho tým Neurodome prvního důležitého kroku ve svém projektu vizualizace mozkových dat pro použití v kopuli. Ve spolupráci s SCISS se nyní můžeme podívat v Uniview na realistické a ohromující fulldome zobrazení částí lebky a mozku.
Přírodní výběr
  • 41 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
  • produkce: Mirage3D
  • český dabing: Libor Terš, Pavel Soukup, Bohdan Tůma, Petra Hobzová
  • další možnosti dabingu: angličtina, španělština
Film Přírodní výběr nám zajímavou formou představí nejúžasnější mechanismus živé přírody – dlouhodobý vývoj a přizpůsobování organismů proměnlivým podmínkám prostředí. Zároveň nás seznámí s ikonou dějin vědy, britského badatele Charlese Roberta Darwina, který na fantastickou myšlenku evoluce přišel při své objevné plavbě kolem světa. Dokument nás zavede například na malebné souostroví Galapágy, do hlubin oceánu při východoafrickém pobřeží nebo třeba do viktoriánské domácnosti samotného geniálního přírodovědce Darwina.
Sen o létání
  • 35 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
  • produkce: Centrum Nauki Kopernik
  • další možnosti dabingu: angličtina
Objevte tajemství letu s Leonardem da Vinci, bratry Montgolfierovými, bratry Wrightovými i dalšími vynálezci ze starých časů. Zažijte dobrodružství a zjistěte, jak se tento úžasný sen, který lidstvo snilo od počátku věků, proměnil ve skutečnost. Sen o létání je poetickým příběhem o dějinách aviatiky. Cílem tohoto filmu je ukázat vývoj letectví v průběhu dějin novým a zajímavým způsobem. Zobrazuje hlavní milníky v naší cestě k dobytí oblohy a dosažení hranice vesmíru – a to jak z hlediska technologických průlomů, tak i samotného vnímání letectví jako takového. Bohatý obraz ve fulldome, nádherná hudba vytvořená přímo pro tento pořad i poetický slovní komentář dává dohromady krásné umělecké dílo. Poselství pořadu divákům spočívá v tom, být otevřen novým myšlenkám a jít odhodlaně za svými sny.
Světlo
  • 8 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
  • produkce: Zeiss
  • český dabing
  • další možnosti dabingu: angličtina, němčina, francouzština, polština, ruština
Rok 2015 byl mezinárodním rokem světla. ZEISS pro tuto příležitost vytvořil sedmiminutovou fulldome show Světlo, v níž jsou představeny různé aspekty světla. Diváci se vydají na fascinující cestu, která jim ukáže význam světla v každodenním životě spolu s dnešními technickými aplikacemi.
Zpátky na Měsíc
  • produkce: XPRIZE Foundation, NSC Creative
  • český dabing
  • další možnosti dabingu: angličtina, němčina, francouzština, polština, španělština
Dokumentární show Zpátky na Měsíc představuje výzvu k obnovení letů na přirozenou družici Země a týmy, které se zapojily do soutěže Google Lunar XPrize o 30 milionů dolarů. Poslední astronauti opustili povrch Měsíce před více než čtyřiceti lety – přišel čas pro novou generaci výzkumníků.

Sluneční soustava 2015

Sluneční soustava 2015 je krátký dokumentární film pro digitální planetária. Pojednává o našem planetárním systému: o Slunci, planetách a malých tělesech, o jejich vzniku i zániku. Je určen žákům základních nebo středních škol. Existuje v české a anglické jazykové verzi, jeho stopáž činí 25 minut. Autorem je Miroslav Brož.

Jako ukázky jsou připraveny statické kruhové obrazy v plném rozlišení, které se v planetáriu promítají na celou polokouli. Objekty se zde mohou jevit zkreslené, ale pokud divák sedí v planetáriu uprostřed hlediště, geometrie výsledného obrazu je perfektní, bez zkreslení.

zobrazení trajektorií větších objektů Sluneční soustavy

porovnání velikostí objektů Sluneční soustavy

Valles Marineris na Marsu

měsíc Io obíhající kolem Jupiteru

obraz planety Uran s vyznačenou rotační osou

protoplanetární disk

Stažení
Film je připraven ve formátu Fulldome 4K se snímkovou frekvencí 30 fps. Ke stažení je k dispozici archiv ZIP s jednotlivými obrazy (dome masters), které se posléze musejí konvertovat pro daný projekční systém.

[64 GB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK]

Česká a anglická zvuková stopa ve formátu Dolby Digital 5.1

česká stopa

anglická stopa

pouze hudba
[AC3, 83 MB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK]

Scénář v češtině, angličtině, němčině a polštině

Kompletní zdrojové kódy pro vážnější práci - sources
[TAR.BZ2, 474 MB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK]

Cesta k nekonečnu

Cesta k nekonečnu je krátký dokumentární film pro digitální planetária o tom, co je nekonečno a zda je vesmír nekonečný. Je určen pro starší žáky a dospělé návštěvníky. Existuje v české a anglické jazykové verzi. Jeho stopáž je 14 minut. Autorem je Miroslav Brož.

spěch a shon, zobrazený jako jízda autem