CZ | EN | DE | PL | RU ]

50 let kosmické éry

Letos 4. října uplyne přesně 50 let od startu první umělé družice - Sputniku. Od doby prvních experimentů, kdy bylo hlavním cílem dostat družici na oběžnou dráhu a udržet s ní spojení, se kosmická technika stala záležitostí denní potřeby. I tak obyčejné věci jako televizní vysílání a předpověď počasí se bez družic dnes už prakticky neobejdou. Technologie a materiály vyvinuté pro kosmické lodě a rakety se uplatňují při výrobě věcí, které běžně používáme v našem přízemním živobytí.

Na oběžnou dráhu se dostalo přes 32 tisíc družic, mnohé s lidskou nebo zvířecí posádkou. Kosmonautů a astronautů je dnes (14.9. 2007) na 460, mnozí však absolvovali více letů, takže celkový počet "člověkoletů" je 1019. 12 lidí se dokonce dostalo na povrch Měsíce. Kosmické sondy prozkoumaly všechny planety sluneční soustavy a některé jsou již na cestě k cizím hvězdám.

Více než 130 modelů raket, sond, družic, orbitálních stanic, raketoplánů Vám umožní nahlédnout do této bohaté padesátileté historie dobývání kosmu. První kroky, velké projekty, vědecké projekty, lety s lidskou posádkou, cesta na Měsíc. Úspěchy, neúspěchy, ale i tragédie. Úspěchy kosmických velmocí i počiny zemí, které nedisponují vlastními raketovými nosiči. Minulost, současnost i budoucnost. To vše Vás čeká na výstavě připravené k tomuto výročí.

Každý z modelů má zpracovánu identifikační kartičku, která obsahuje základní údaje o skutečné předloze modelu včetně krátkého technického popisu a také informace o modelu.

Výstavu doplňují obrazové a textové informace.

Odkazy

Currel Graphics
Philippus Lansbergen
Marscenter
Models by Erick Truax

Text strĂĄnek je vydĂĄn s licencĂ­ Creative Commons Attribution-ShareAlike.